Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
FORDONSINDUSTRIN I KRIS

Underleverantörer testar andra branscher

Publicerat torsdag 15 oktober 2009 kl 06.08

Osäkerheten inom fordonsindustrin gör att många av branschens underleverantörer söker sig även till andra kundgrupper. Det visar en undersökning som Ekot har gjort.

Ett av de företag som har satsat för att bli mindre beroende av landets stora fordonstillverkare är Texla, som bearbetar textilmaterial till bland annat bilsäten.

– För ungefär två år sedan var 90 procent utav vår försäljning enbart till fordonsindustrin. När jag har tittat på det i dag är vi nere på i 53 procent, säger Susanne Johansson, vice vd för Texla.

Vad är det för typ av kunder ni har idag som ni inte hade för något år sedan?

– I dag jobbar vi jättemycket mot sängindustrin, kontorsmöbler, all interiör till offentlig miljö.

Även Precomp Solutions i Ulricehamn vill minska sitt beroende av fordonsindustrin, enligt vd:n Lars-Olof Bergsten.

– I dag är 85 procent av vår omsättning är fordonsbaserad. Vi vill komma ner på 60 procent, det siktar vi på, säger Lars-Olof Bergsten.

110 av fordonsbranschens underleverantörer har svarat på Ekots enkät. Av företagen var det drygt hälften som under åren före krisen sålde varor eller tjänster enbart eller nästan enbart till fordonsindustrin.

Nu har den andelen minskat med en femtedel, till 42 procent.

Sven-Åke Berglie är vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen.

Han ser både för- och nackdelar med att hans medlemsföretag även söker sig mot andra branscher än fordonsindustrin.

Han säger till Ekot att ett företag som vill bredda sig måste satsa på branscher som har liknande kvalitetskrav som fordonsindustrin.

– Jag jobbade en gång i ett företag i plastbranschen som både gjorde högkvalificerade inredningsprodukter för fordon och hockeyhjälmar på samma gång. Det går inte att blanda den typen utav kvalitetskrav som de här industrierna ställer. Man får vara försiktig, säger Sven-Åke Berglie på Fordonskomponentgruppen.

Smidesprodukter i Enköping är ett av de företag som vill fortsätta jobba helt eller nästan helt mot fordonsindustrin.

Enligt vd Gunnar Winkvist är det nödvändigt för att kunna bibehålla en hög kvalitet på produkterna.

– Om man ska arbeta mot fordonsindustrin så måste man ha det högsta kvalitetscertifikatet som världen har beträffande produktion. Vi bearbetar produkter på hundradels millimeter och med väldig stor precision. Då passar det inte att lägga in annan produktion i samma fabrik, för då är det en risk för att man sänker kvalitén på de produkter man ska leverera, säger Gunnar Winkvist.

Jens Möller
jens.moller@sr.se 

Research:
Johan Frisk

johan.frisk@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".