Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot regeringens undsättningslån

Publicerat fredag 16 oktober 2009 kl 18.00

Regeringens undsättningslån till fordonsindustrin får mycket skarp kritik i den undersökning Ekot har gjort bland branschens underleverantörer. Men regeringens bilförhandlare, Jöran Hägglund, försvarar lånen trots att de hårda kraven har gjort att inte ett enda företag kunnat få lån.

Gunnar Winkvist, vd på företaget Smidesprodukter, är mycket kritisk mot lånens utformning.

– De var mer eller mindre oanvändbara. För höga räntor, för höga kostnader och för svåra villkor. Det var ett felskott.

Undsättningslånen på upp till fem miljarder kronor var en del av regeringens stora fordonspaket i december. Men inte en krona av lånen har betalats ut. Både branschen och den politiska oppositionen har protesterat, bland annat mot kravet om att undsättningslånen måste betalas tillbaka inom ett halvår. Lars-Olof Bergsten, vd för Precomp Solutions i Ulricehamn, är inte nådig i sin kritik.

– Det är rena katastrofen. Hade fordonsindustrin legat i Mälardalen så hade det nog varit en annan utgång på det här. Det är jag övertygad om.

Då hade undsättningslånen ändrats menar du?

– Jajamän.

Men den kritiken tillbakavisas av statssekreterare Jöran Hägglund på näringsdepartementet.

– Det kan jag direkt tillbakavisa. Det är inte så att vi gör någon geografisk prövning i det där. Snarare är det så att fordonsklustret är viktigt för Sverige. Villkoren är fastställda av Europeiska unionen. De ligger som de gör.

Trots att de hårda villkoren gör att inget fordonsföretag hittills har kunnat få undsättningslån så finns de fem miljarderna kvar i regeringens budget för nästa år, något som Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin här i Ekot har kallat en skandal. Men Jöran Hägglund menar att lånen fortfarande kan komma att användas, och att vissa företag i fordonsbranschen verkar ha missförstått vad undsättningslånen faktiskt är.

– Det finns ett antal företag som av olika skäl har trott att det var ett långsiktigt rörelselån men det här är inte ett instrument som löser de akuta likvida problemen. Det här är ett omstruktureringsverktyg kan man säga.

I Tyskland har man använt undsättningslånen för att kanske rädda Opel. I vilken mån kan man säga att den svenska regeringen har kvar det här i sin budget för att kunna rädda Saab eller Volvo vid en akut kris?

– Den hypotesen ska man inte utesluta. I dagsläget finns inte de problemen men det kan uppstå. Då är det viktigt att se att, kombinerat med en bred aktion där man strukturerar om ägande, och jobbar parallellt med att hitta en långsiktig lösning, kan det här vara ett instrument, säger statssekreterare Jöran Hägglund.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".