Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärlingsprogram får kritik i ny avhandling

Publicerat måndag 19 oktober 2009 kl 07.32
Enligt avhandlingen fick byggelever fick aldrig använda ritningar. Foto: Alexander von Sydow/Scanpix.

Regeringen föreslår i gymnasiepropositionen att gymnasieskolan ska utökas med lärlingsprogram. Byggbranschens lärlingsutbildning framhålls där som ett föredöme. Men i en ny avhandling däremot får byggbranschens lärlingsutbildning kritik.

Enligt forskaren Ingrid Berglund vid Stockholms universitet är det en gammalmodig utbildning som försämrar både för byggbranschen och för de enskilda eleverna.

– I min fallstudie byggde undervisningen helt på att eleverna fick manuella instruktioner. De fick aldrig använda några ritningar exempelvis när de byggde produktionen. Det var jag väldigt förvånad över för det borde vara en sådan kompetens, säger Ingrid Berglund, forskare vid Stockholms universitet.

Ingrid Berglund har bland annat studerat bygglärlingsutbildningen på en gymnasieskola, som enligt Skolverket ligger i framkant. Utbildningen har tre sökande till varje plats.

Men eleverna fick inte ens lära sig arbeta efter ritningar när de byggde. I stället fungerade lärarna ofta som förmän och eleverna gjorde det de blir tillsagda.

Teori och skriftundervisning har över lag mycket liten betydelse på byggutbildningarna. Det får konsekvenser för byggbranschen, säger Ingrid Berglund.

– Samma gäller ju monteringsanvisningar. Det har visat sig att det blivit kvalitetsproblem när man inte följer monteringsanvisningar utan hittar på egna lösningar istället och då kan materialet bli sämre. Man sätter skruvarna på fel ställen och sådana saker.

Betyg är också av underordnad betydelse på byggutbildningarna på gymnasiet. Det räcker att ha godkänt i vissa ämnen. Det viktiga är att eleverna kan visa att de kan jobba, säger Ingrid Berglund.

Det här blir ett problem när konjunkturen sviktar, då har många byggjobbare inget att falla tillbaka på om de blir arbetslösa.

Efter tre år i skolbänken i gymnasiet är lärningsperioden för byggelever mellan två och tre år på samma företag.   

Risken finns att många lärlingar får utföra de enklaste sysslorna. Byggföretagen jobbar ofta på ackord och risken finns att handledaren inte har tid att undervisa sin lärling.

Eleverna riskerar att få en smal utbildning med lärlingssystemet, trots att byggbranschen i allt större utsträckning efterfrågar bredare utbildningar.

De elever som har ambitioner att lära sig mer lämnar byggbranschen eftersom de tröttnar, säger Ingrid Berglund.

– Då förlorar man säkert många kompetenta som söker sig till andra arbeten där de kan mer självständigt och på så sätt tror jag att man missar många kunniga, säger Ingrid Berglund.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".