Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lärare om FP-förslag

"Kinesiskan är ett krävande språk"

Publicerat lördag 17 oktober 2009 kl 04.00
Josefin Sjögren och Samuel Seger läser mandarin. Foto: Bengt Hansell/SR.

Kinesiska bör på sikt bli ett nytt modernt språk på gymnasiet som alla elever ska kunna välja att läsa, enligt ett förslag från Folkpartiets styrelse. I dag kan bara elever på vissa skolor välja kinesiska.

På gymnasiet Södra Latin i Stockholm kan eleverna läsa mandarin, alltså rikskinesiska.

– Jag älskar språk, jag vill läsa alla möjliga olika språk. Jag vill lära mig alla alfabet, säger Josefin Sjögren, som är en av eleverna.

Vad tycker du är intressantast med kinesiska?

– Det är en helt annan slags bakgrund i kulturen, och att bokstäverna och hela alfabetet skiljer sig så enormt mycket från vad vi är vana vid, säger hon.

Folkpartiets partistyrelse föreslår till landsmötet i november att kinesiskan på sikt ska bli ett modernt språk i det svenska gymnasiet, jämställt med tyska, franska och spanska. Man föreslår också att engelska ska bli ett obligatoriskt ämne redan i första klass.

Utbildningsminister Jan Björklund hoppas kunna börja med att utreda hur man ska få fram lärare i kinesiska under nästa mandatperiod.

Eleven Samuel Seger gillar mandarin.

– Det verkar riktigt häftigt faktiskt.

Har du någon tanke på att åka till Kina och prova dig fram sedan?

– Ja, jag funderar på att bli utbytesstudent, men jag vet inte, det verkar spännande.

Tycker du att det är svårt eller lätt?

– Det är väldigt svårt. Jag tror att vi har lärt oss 40 tecken, när det finns 50 000. Det är en bit på vägen i alla fall, säger Samuel Seger.

Läraren Anette Larsson är både positiv och lite tveksam till folkpartiförslaget.

– Det är jättebra att valmöjligheten finns. Sedan så är det ett språk som är krävande, för en svensk tar det längre tid att lära sig än tyska och spanska till exempel. Jag tror inte att vem som helst ska göra det. Man ska vara språkintresserad så klart. Och kineserna kommer att bli bättre och bättre på engelska. Så det kan ju vara så att det i många fall räcker att kunna engelska. Men däremot tycker jag att man ska kunna lite, eller en hel del, om kulturen, beroende på vad man ska göra. Det kan faktiskt vara viktigare.

Tror du att eleverna här kommer att ha någon nytta av kinesiskan?

– En och annan i alla fall. Även om man inte jobbar med det på något sätt, så berikar det ens liv. Det är väldigt intressant, både kulturen och språket. Sedan hoppas jag att några fortsätter, det skulle vara kul, säger Anette Larsson, lärare i mandarin på gymnasiet Södra Latin i Stockholm.


Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".