Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Metro International backar miljontals euro

Publicerat måndag 19 oktober 2009 kl 12.14
I fjol under samma period gjorde tidningskoncernen en vinst på över 22 miljoner euro. Nu blir det förlust. Arkivfoto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Under oktober kommer bolagsrapporterna att berätta hur det står till med ekonomin. I dag handlar det om verkstadsjätten ABB och gratistidningen Metro.

Efter en snabbtitt på dagens utbud av siffror från företagen kan man säga att det ser ut som att verkstadsbolag har medvind och att gratistidningar har uppförsbacke. Svensk-schweiziska ABB går nämligen ut i dag och meddelar marknaden att resultatet för det tredje kvartalet ser ut att bli mycket bättre än vad som har legat i prognoserna.

Trots lågkonjunkturen kommer ABB att redovisa en vinst för tredje kvartalet på en miljard dollar, motsvarande ungefär sju miljarder kronor. Det förbättrade resultatet har dock mest med bokföringsmässiga finesser att göra och säger kanske inte så mycket om verksamheten.

Men med uppräkningen hamnar vinsten för det tredje kvartalet 2009 på ungefär samma nivå som samma kvartalet 2008, och i det rådande konjunkturläget är det ett positivt tecken. ABB:s aktie påverkades nästan inte alls och räknat från årsskiftet har ABB ökat med ungefär 30 procent. Index har gått upp 40 procent.

För tidningsbolaget Metro International är det inte lika muntert i dag. Det blev en förlust under det tredje kvartalet på 8,6 miljoner euro medan det för samma kvartal förra året blev en vinst på 22,2 miljoner euro.

Reklamberoende medier har det riktigt tufft i lågkonjunkturen, och första halvåret 2009 har den globala annonsmarknaden gått rejält på grund. Men Metro hoppas på en vändning nästa år.

Och visst stöd för den förhoppningen kommer från en rapport från Zenith Optimedia som förutspår en vändning, eller i varje fall att minskningen avtar.

Första halvåret i år blev mycket värre än befarat hette det, och nya siffror tyder på att den globala annonsmarknaden krympte med nästan tio procent fram till och med juni.

Dagstidningarna väntas dock inte vända upp förrän 2011 medan reklam i tv och på biografer och utomhus väntas vända till plus nästa år.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".