Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skuldsanering

Utredare förvånas av alla skuldåterfall

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 11.41
Kände inte till problemet.

Jan Ertsborn, folkpartistisk riksdagsman som utrett den nya skuldsaneringslagen, kände inte till att många med skuldsanering drar på sig nya skulder under saneringen. Han uppmanar nu regeringen att titta på problemet.

– Ja, efter de uppgifter som jag nu har fått om att det är så pass många som återfaller finns det ju all anledning att vi tar och tittar på just den här problematiken om återfall i skuldsättning för det har förvånat mig, säger folkpartisten Jan Ertsborn.

Han la fram sin utredning om en ny skuldsaneringslag för ett år sedan, och regeringen bereder just nu lagen som ska träda i kraft nästa sommar.

Utredningen föreslår en rad åtgärder som ska göra det lättare för skuldsatta att bli skuldfria, bland annat att tiden för skuldsanering ska kortas från fem till tre år och mer pengar till kommunernas rådgivning.

I morse kunde Ekot berätta att många som skuldsaneras får nya skulder under pågående sanering. Hos ett av de största inkassobolagen i Sverige, Alektum inkasso, får var tredje nya skulder.

– Det är en siffra som överraskar mig väldigt mycket och någon motsvarande siffra har jag inte hört under utredningens gång på något vis, säger Jan Ertsborn.

Varför tog du inte reda på hur stor del det är som återfaller?

– Därför att det inte fanns några som helst tecken på att det var av någon betydelse.

Men Peter Hellman, informationschef på Alektum inkasso, säger att inkassobranschen påtalat problemet flera gånger för Ertsborn, och att siffran varit så hög i flera år.

Hellman menar att Konsumentverket och Kronofogden borde få direktiv att följa upp hur många som återfaller i skuld och samordna rådgivningen bättre.

Det är något som Jan Ertsborn nu säger att han hade kunnat föreslå om han känt till problemet.

– Hade jag känt till de här siffrorna hade jag sannolikt skrivit att Konsumentverket skulle vara än mer aktivt att följa upp budget- och skuldrådgivningen så att den verkligen fungerar, säger han.

Cecilia Khavar
cecilia.khavar@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".