Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera frågetecken kring lånet till Saab

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 13.27

Beslutet från EIB är ett steg på vägen för att den Saab ska få ett lån. Men det kommer att dröja innan företaget kan få några pengar och Saabs ägare måste svara på en rad frågor.

– Hur ska Saab som varumärke utvecklas för att kunder ska komma tillbaka, vilken typ av produkter ska Saab utveckla, säger bilanalytikern Martin Sköld.

Går det att göra Saab till ett så lönsamt företag att man kan betala tillbaka ett sådant här lån?

– Det är omöjligt att svara på eftersom vi inte har fått titta i affärsplanen och se vad den består av. Saab har ett dåligt track record samtidigt ska vi komma ihåg att företaget har försett GM och Europa med mycket teknik under många års tid och det har varit en lönsam affär. Men om man bara har bilaffären för ögonen så skulle man behöva komma upp ordentligt i volym, säger Martin Sköld.

Han menar att ett stort ansvar för att lånet ska ros i land ligger på Saab Automobiles nya ägare, Koenigsegg Group.

Det måste bli sannolikt att man klarar av att betala räntor och att man kan göra en återbetalning av lånet.

Efter EIB:s beslut i dag så inleder EU-kommissionen en granskning för att se att lånet inte strider mot reglerna om statsstöd.

Sedan ska Riksgälden granska företagets panter och först därefter kan regeringen besluta om att garantera lånet.

Det handlar om en garanti som till hundra procent garanterar de pengar som betalas ut. En vecka senare, troligen i december kan pengarna komma in på Saabs konto.

Martin Sköld säger att det finns en risk att det blir skattebetalarna som får betala tillbaka lånet.

– De här fyra miljarderna som regeringen ska garantera och som du och jag ska bidra med på sikt ska vägas mot förlorade arbetstillfällen, mot kunskap och kompetens som riskerar att försvinna, inte bara från Saab utan från leverantörer som arbetar med Saab. Det är svårt att sätta en prislapp på vad förlusten skulle kunna vara värd, säger Martin Sköld.

Robert Sennerdal
robert.sennerdal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".