Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ett dramatisk år för biltillverkaren Saab

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 15.21

När EIB i dag meddelade att Saab får ett lån på fyra miljarder kronor var det kulmen på nära ett år av uppslitande händelser för den svenska biltillverkaren. Konkurshot och neddragningar har haglat samtidigt som det har spekulerats i vem som skulle ta över som en ny ägare.

November 2008
Saab Automobiles ägare, General Motors, gör ett delårsresultat som är betydligt sämre än väntat. var dubbelt så stora som förväntat. Bolagets ledning vädjar till den amerikanska regeringen om ekonomiskt stöd.

December 2008
 meddelar att bolaget tar sin hand från Saab. Beskedet lämnades i ett åtgärdspaket som GM lämnade in till amerikanska kongressen för att få nödlån på 12 miljarder dollar.

Januari 2009
Statssekreteraren  träffar ledningen för Ford och GM för att diskutera framtiden för Volvo och Saab.

Februari 2009
GM lägger fram en plan för hur bolaget ska överleva. Arbetet med att göra Saab självständigt fortsätter.

Näringsminister Maud Olofsson säger att regeringen inte ska ta över några bilfabriker och att hon är  på GM.

Saab Automobile ansöker om  och Värnersborgs tingsrätt godkänner den. Guy Lofalk utses till rekonstruktör och får ansvaret att förhandla med fordringsägarna.

Mars 2009
Saab Automobile anställda. 650 arbetare och 100 tjänstemän riskerar att förlora jobbet.

April 2009
 träffar Saabs fordringsägare och meddelar pressen att Saab ska säljas inom en månad och att det finns ett 20-tal företag som är intresserade av att köpa Saab.

. 646 av dem är arbetare och 55 är tjänstemän.

Maj 2009
Tidningsuppgifter säger att det finns  som fortfarande är intresserade av att köpa Saab, däribland italienska Fiat och kinesiska Geely.

Juni 2009
1 juni. Saabs ägare General Motors är konkursmässigt och mot sina fordringsägare i enlighet med den amerikanska konkurslagstiftningens kapitel 11.

vill köpa Saab Automobile enligt medieuppgifter.

Saabs fordringsägare går med på att 75 procent av skulderna till bolaget. Skuldbördan blir nästan 8 miljarder kronor lättare för den som ska köpa bolaget.

GM  att ett avtal med Koenigsegg ska slutas före nyår.

September 2009
Koenigsegg uppger att den kinesiska  ska vara med och finansiera Saabköpet. ”Det här är ett viktigt steg på vägen till ett nytt Saab”, säger vd:n Christian von Koenigsegg.

Saab Automobile presenterar sin nya  på bilmässan i Frankfurt.

Oktober 2009
Europeiska investeringsbanken  ett lån på strax över fyra miljarder till Saab.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".