Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Försäkringskassan

Långa väntetider trots miljonsatsning

Publicerat torsdag 22 oktober 2009 kl 03.00
F-kassan har fortfarande långa handläggningstider. Foto: Claus Gertsen/Scanpix.

Trots att miljontals kronor satsats på att korta Försäkringskassans handläggningstider, dras vissa enheter fortfarande med mycket långa väntetider.

På Försäkringskassan i Sundsvall, som handlägger omprövningsärenden från hela landet, ligger till exempel sex månader gamla ärenden orörda och väntar på handläggning.

– Jag handlägger just nu ärenden inkomna i april månad och det här är en följd av vår omorganisation och det är ett ganska ökat inflöde av omprövningar under den här perioden, säger Patrik Wellén, platschef för Nationellt Försäkringscenter i Sundsvall. Han beskriver pressade medarbetare och växande högar med flera tusen ärenden.

I en av högarna ligger ett fall från Kumla utanför Örebro. En kvinna - Solveig - har begärt omprövning av Försäkringskassans beslut att inte bevilja henne sjukpenning. Ett ärende som kom in till omprövningsenheten den 8 maj, och som enligt Patrik Wellén legat orört sen dess.

– Tyvärr så är inte någon handläggning påbörjad. Vi tror att vi inom tre veckor ungefär kommer att komma fram till den 8 maj.

Men är det acceptabelt?

– Det är det inte, vi har en målsättning om att vi ska kunna handlägga ett omprövningsärende inom sex veckor.

Solveigs fall har legat i högen i 23 veckor. Men själv har hon inte fått veta var hennes ärende fastnat eller varför, men varje dag kollar hon sitt konto för att se om hennes pengar kommit in.

När du har vänt dig till Försäkringskassan och försökt att prata med dem, vad har hänt då?

– Dde har inte sagt så mycket, säger Solveig. De har bara sagt att "du får vänta" och det känns jättejobbigt.

Patrik Wellén försöker nu få fler handläggare till Försäkringskassan i Sundsvall för att få bort högarna. Tio årsarbetare behövs, säger han.

Men hans chef, försäkringsdirektör Kristin Ritter, menar att man redan skjutit till de resurser som behövs.

– När vi såg att det ökade så har vi nyrekryterat, utbildat och sätter in allt som vi kan i hela organisationen för att ta oss till en mycket kortare handläggningstid, så vi är på väg att lösa det, säger Kristin Ritter.

Solveig hoppas i alla fall att hennes ärende ska bli handlagt inom några veckor och att hon får den sjukpenning hon väntat på sen i mars.

– Jag har väntat tillräckligt. Och vänta ytterligare, det vill jag inte. Jag vill ha mina pengar, säger Solveig.

Anna Nyström, SR Örebro
anna.nystrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".