Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatt tuffa tider väntar detaljhandeln

Publicerat torsdag 22 oktober 2009 kl 16.58
Sådana här prylar kommer långt ifrån alla konsumenter att ha råd med. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Detaljhandeln i Sverige har haft ett riktigt bottenår och butiksägare i Sverige kommer att få det fortsatt tufft framöver, enligt en rapport om detaljhandeln. Men samtidigt som många konsumenter får det sämre ställt så har vissa kundgrupper en stabil och bra ekonomi framhåller Fredrik Bergström på konsultföretaget WSP som gjort rapporten.

– Lågkonjunkturens andra akt kommer att innehålla större utmaningar för hushållen; arbetslöshet, stigande räntor. Jag tror det är litet för tidigt att ropa hej, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på konsultföretaget WSP och tidigare vd för Handelns utredningsinstitut. 

Detaljhandeln har backat rejält sedan i fjol och trots att det den senaste tiden kommit signaler om förbättringar och ökad försäljning, tror Fredrik Bergström att det blir en kortvarig uppgång. Nästa år efter valet kommer politikerna att tvingas höja skatterna, menar han, och därmed krymper utrymmet för konsumtion. 

– Lågkonjunkturen har hanterats med en väldigt aktiv finanspolitik och sänkta räntor. Det som kommer att hända efter valet är att det offentliga kommer att inse att man har väldigt stora underskott. Då kommer man att vara mindre aktiv både på statlig och kommunal och nivå. Det kommer inte att vara skattesänkningar utan snarare skattehöjningar.

– Det finns också en risk för att inflationen börjar ta fart litet grand och då kommer Riksbanken att höja räntorna vilket kommer att påverka hushållen en hel del, säger Fredrik Bergström på konsultföretaget WSP. 

Under krisen har svenskarna hållit hårt i plånboken och under de två kommande åren ska arbetslösheten upp över tio procent, enligt prognoserna. Men Fredrik Bergström vill ändå uppmana handlarna att se det positiva i situationen. Nio av tio svenskar kommer fortfarande att ha kvar sina jobb, menar han. 

– Handeln ska ju vara litet försiktig med att drabbas av panik och börja sänka priser. Det gäller att identifiera de kundgrupper som faktiskt har det ganska bra vilket är ganska många och kommer att fortsätta vara ganska många de närmaste åren, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på konsultföretaget WSP och tidigare vd för Handelns utredningsinstitut. 

Thomas Bergsell
thomas.bergsell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".