Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bemanningsföretag också inom industrin

Publicerat onsdag 28 oktober 2009 kl 05.39
De är med och startar bolaget. Från vänster: Ace Ivanovski, Emir Vizlin, Christer Hedin, Åsa Snare. Foto: Annika H Eriksson/SR.

Allt fler väljer att starta egna små bemanningsföretag, det flesta inom tjänstesektorn men också inom industrin. Nu handlar det om anställda vid Volvo Personvagnar som räknar med att snart bli uppsagda.

Den här veckan ansöker de tolv anställda vid Volvo Personvagnar om att starta ett eget bemanningsföretag. Enligt Emir Vizlin vill de sälja sina tjänster - bland annat till sin gamla arbetsgivare.

– Själva idén att hyra ut personal som redan är uppsagda från Volvo Personvagnar, jämfört med andra, är att vi har folk som redan har jobbat här i tio år och som har bra kompetens och kan jobba under stress.

Truckkörning är en av de tjänster som det nya ännu namnlösa bemanningsföretaget vill sälja. Volvo Personvagnar är alltså en tänkbar kund, Volvo Lastvagnar och Göteborgs hamn är ett par andra. Bakom bemanningsföretaget står tolv anställda på Volvo Personvagnar som alla hotas av uppsägning i december. Två av dem är Åsa Snare och Christer Hedin.

– Jag har inget att förlora på det. Jag vill inte bli arbetslös, det räcker med en i familjen som är det. Det är bara att köra på och se om de funkar, säger Åsa Snare.

– Vi har insett att företaget inte tänker ha fast anställd personal. De vill ha en flexiblare personalpolitik. Då får vi göra vårt eget bemanningsföretag där vi själva hyr ut oss, säger Christer Hedin.

Men det är inget du vill egentligen?

– Egentligen inte, nej. Jag vill ha ett fast jobb, det känns tryggt. Jag vill inte hoppa omkring mellan olika jobb men tiderna förändras och man får vara flexibel.

Om de tolv Volvoanställda sägs upp i december har de ett halvårs lön under uppsägningstiden. Det halvåret blir prövotiden om det går att få ekonomi i det nya bemanningsföretaget, som ska drivas i form av en ekonomisk förening. Medlemmarna satsar 500 kronor var för att få igång verksamheten.

Hos branschorganisationen Bemanningsföretagen ser man att alltfler startar små bemanningsföretag, men då är det vanligen till exempel läkare eller jurister som säljer sina tjänster. Enligt förbundsdirektören Henrik Bäckström är det här kommande bemanningsföretaget i Göteborg troligen det första exemplet i sitt slag inom industrin och han tycker att satsningen kommer i rättan tid.

– Ur de här volvoarbetarnas perspektiv ger de sig in på marknaden i rätt tid. Vi ser nu att botten är nådd och det vänder uppåt igen.

Men på IF Metall säger avtalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä att det vore mycket olyckligt om det här är starten på en trend.

– Det innebär att de här människorna i stället för en anställning, med den trygghet som finns i anställning med uppsägningstider och sådant, hela tiden själva får ta hela ansvaret för den flexibilitet som Volvo kräver. Det kan vara så att Volvo säger "i morgon behövs inte du" då åker bemanningsföretaget ut, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Jens Möller
jens.moller@.sr.se

Annika H Eriksson
annika.h.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".