Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Snart kan Volvo PV vara kinesiskt

Publicerat onsdag 28 oktober 2009 kl 15.05
1 av 2
Ford kommer att behålla något ägande i Volvo PV vid en försäljning. Foto: Scanpix.
2 av 2

Volvoägaren Ford meddelade i dag att Geely är enda troliga köpare av Volvo PV. Beskedet kom vid en presskonferens i Göteborg i eftermiddag, där bland andra Lewis Booth från Ford var med.

Lewis Booth är både vice vd i Ford och styrelseordförande i Volvo PV. Han säger att skälet till att Geely nu har valts ut som enda köpare är att det kinesiska bolaget har stora möjligheter att bli en bra ägare till Volvo.

– De respekterar Volvos affärsplan och varumärke och planerar att behålla högkvarter, forskning, utveckling och tillverkning i Göteborg. Det de tillför Volvo PV är möjligheten att växa i Kina, är världens snabbast växande fordonsmarknad, säger Lewis Booth.

Det kan möjligen lugna oroliga anställda och även köpare av Volvobilar, för det har från många håll i Sverige uttalats en misstro mot kinesernas vilja, ambition och långsiktiga plan med ägandet i Volvo PV.

Kommunalrådet i Göteborg, Socialdemokraternas Anneli Hulthén, låter sig lugnas av Fords och Geelys besked.

– Jag känner ingen oro, världen ser annorlunda ut i dag än vad den gjorde för 10-15 år sedan och vi måste acceptera att det finns andra stora länder som växer fram och har både kunskap och möjlighet att köpa ett bilföretag. I dagsläget tycker jag att det här alternativet verkar alldeles utmärkt. Jag tror på att en stor kinesisk ägare skulle kunna fungera när det gäller Volvo, säger Hulthén.

Det som också kom fram på presskonferensen var att Ford inte ville diskutera någon prislapp på Volvo, men det är ingen hemlighet att det handlar om upp till ett par miljarder dollar, mellan 15 och 20 miljarder kronor.

Om man räknar in investeringsbehoven på medellång sikt med nya bilmodeller på gång, där det talas om 30 miljarder kronor, så hamnar man på vad Ford betalade för tio år sedan, 6.5 miljarder dollar, eller 50 miljarder kronor i den tidens dollarkurs.

Volvo PV:s vd Stephen Odell kommer att sitta kvar så länge som förhandlingarna pågår, och enligt Odell har försäljningen av Volvo Personvagnar inte handlat om att bolaget är för olönsamt för att platsa i Fordkoncernen.

Det handlar snarare om att Ford i kristider nu ska fokusera på enbart Ford som varumärke. Det är ett helt annat tänk än för tio år sedan då modet i bilbranschen var att en stor tillverkare kunde härbärgera många olika varumärken under samma paraply.

Nu finns inte ens paraplyet kvar.

Enligt Ford finns det inte någon tidsplan för de fortsatta diskussionerna. Det finns inte heller längre någon svensk utmanare kvar i matchen.

Konsortium Jakob är borta liksom amerikanska Crown. Samtidigt påpekar Ford att beskedet i dag inte behöver innebära att de andra spekulanterna är helt uträknade.

Geely Automobile, som är Kinas största privata biltillverkare är noterat på Hongkong-börsen.

För ungefär en månad sedan fick Geely ett rejält kapitaltillskott när det stora amerikanska investerarbolaget Goldman Sachs Capital Partners via en av sina fonder köpte konvertibla obligationer för motsvarande två miljarder kronor.

Den föreslagna affären stöttas av kinesiska banker och innebär att Volvos existerande produktions-, forsknings- och utvecklingsanläggningar, de fackliga avtalen och nätverket av återförsäljare bibehålls, uppger Geely, som inte hade någon representant på plats i Göteborg.

Geely kommer att förstärka Volvos tillgång till återförsäljarnätet på den viktiga kinesiska marknaden. Strategin kommer även fortsättningsvis att ledas av en oberoende ledningsgrupp för Volvo, alltjämt med huvudkontor i Göteborg, uppger Geely.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".