Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinas första oberoende biltillverkare

Publicerat onsdag 28 oktober 2009 kl 15.26

Geely Automobile har i dag omkring 7 000 anställda. Företaget har flera bilmodeller och flera dotterbolag. Företaget grundades 1986 och har sedan dess tillverkat allt ifrån kylskåp och motorcyklar till bilar.

Den totala produktionen ligger på omkring 230 000 bilar om året och företaget har höga ambitioner för de kommande åren. Enligt dess hemsida ska det år 2015 finnas 15 modellserier i sortimentet och en majoritet av bilarna ska då säljas utanför Kina.

Geely har ett halvt dussin produktionsanläggningar, är noterat på Hongkongbörsen och registrerat på Caymanöarna.

Källa: TT 091028

ÄGARSTRUKTUR

Ingenjörsfacket varit kritiska till Geely som ny ägare av Volvo PV. Invändningarna har främst handlat om bolagets ägarstruktur och finansiering. Men det har också funnits oro kring misstänkta varumärkesstölder.

Zhejiang Geely Holding Group, ägs till 51 procent av den kinesiske affärsmannen Li Shufu.

Bolaget äger i sin tur Proper Glory Holding, registrerat på Brittiska Jungfruöarna. Proper Glory äger mer än hälften av aktierna i Geely Automobile Holding, det bolag där bilverksamheten drivs. Det är noterat på Hong Kong-börsen och har sitt säte på Caymanöarna.

Flera ytterligare dotterbolag finns på Caymanöarna och Jungfruöarna.

Källa: TT 091223

SÄKERHETSPROBLEM

Enligt ett krocktest i en rysk biltidning av Geelys "CK small saloon" så har det kinesiska biltillverkaren problem med säkerheten. Vid en krock i 40 km/h så skulle både förare och passagerare bara ha 10 procents chans att överleva.

Geelys teknikchef, Frank Zhao, hävdar i The Economist att bolaget ska ha kapacitet att tillverka två miljoner bilar 2015.

Zaho arbetade tidigare för General Motors. Han värvades till Geely 2006 och har sedan dess sett till att antalet ingenjörer i företaget gått från 350 stycken till 1200.

Geely har även startat ett eget universitet för att säkra tillväxten av nya ingenjörer - Zhejiang Automotive Engineering Institute.

Enligt The Economist har Geelys grundare och styrelseordförande Li Shufu utsett sig själv till "Kinas Henry Ford".

Shufu hävdar att bolaget ska kunna sälja 1,3 miljoner bilar utomlands 2015.

Källa: The Economist 090801

GEELYS SVENSKA KOPPLINGAR

Geely har den brittiska investmentbanken Rothschild Europa som rådgivare. Den förre Volvo PV-chefen Hans-Olov Olsson är rådgivare åt Rothschild och Pehr G Gyllenhammar, tidigare ordförande i AB Volvo, sitter i styrelsen för investmentbanken.

Enligt Dagens Industri skulle affären kunna vara värd 20 till 25 miljarder kronor.

Li Shufu har talat om att växa internationellt och för att göra det krävs en i första hand europeisk tillverkare. En strategi som tydligen har fått den kinesiska regeringen välsignelse. Nödvändigt för eventuella lån på hemmamarknaden.

Källa: Dagens Industri 090805

Thomas Bergsell
thomas.bergsell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".