Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunen säljer hamnen i Göteborg

Publicerat onsdag 28 oktober 2009 kl 17.05
Facket befarar att försäljningen ska leda till att arbetstillfällen försvinner. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Verksamheten i den kommunägda Göteborgs hamn ska säljas till privata aktörer. Det beslutade Göteborgs kommunstyrelse i dag. Hamnarbetarefacken är rädda för att utförsäljningen ska göra att Nordens största hamn förlorar i betydelse.

Den över elva meter höga grensletrucken kör iväg för att lyfta upp ännu en container i Göteborgs hamn. Runt en fjärdedel av all svensk utrikeshandel går via Göteborgs hamn, och enligt dagens beslut ska det kommunala hamnbolaget sälja ut själva driften av hamnen.

Kommunen ska däremot fortsätta äga till exempel kajerna och de stora kranarna. Enligt kommunalrådet Owe Nilsson kommer förändringen göra hamnen mer effektiv.

– Ska vi bli konkurrenskraftiga med den fruktansvärda konkurrens som vi har med de internationella hamnarna i Europa, Hamburg bland annat och Rotterdam, så är det nödvändigt att vi får en bättre organisation än vad vi har i dag. En organisation som är likvärdig med de stora konkurrenterna som vi har, säger Owe Nilsson.

Men Hamnarbetareförbundets ordförande i Göteborg, Peter Annerback, är tvärtom rädd att Göteborgs hamn ska förlora i betydelse. När internationella storföretag tar över stuveriverksamheten kan det göra att Göteborg förlorar sina direktlinjer till andra kontinenter och i stället blir en så kallad feeder-hamn som mest bara försörjer storhamnar i närheten med gods.

– Vi får ingen utveckling i hamnen och det försämrar ju för svenskt näringsliv. Det är liksom pulsådern i ekonomin i Sverige, säger Peter Annerback.

Runt 800 hamnanställda berörs direkt av förändringen. Hamnens egen utredning visar att utförsäljningen i sig inte ska innebära minskat antal anställda i hamnen. Men fackordföranden uttrycker en viss oro.

– Skulle nu den här bli en feeder-hamn i stället, till exempel, så behövs det ju mindre folk. Vi får ju mindre att göra. Det är ju en risk, säger Peter Annerback.

Tanken är att kommande köpare ska teckna 25-åriga kontrakt på driften av de tre hamnbolagen i Göteborg. Det slutliga beslutet om utförsäljningen tas av kommunfullmäktige den 5 november.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".