Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ får konkurrens på lönsamma linjer

Publicerat söndag 10 januari 2010 kl 05.59
SJ får konkurrens om resenärerna även på attraktiva tider. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

Den första oktober blir det fritt fram för olika tågbolag att köra tågtrafik på de stora linjerna mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö. Bolagen kan då konkurrera om de tider då flest personer vill resa.

Bolagen kan köra samma sträcka, men kan konkurrera om attraktiva avgångstider. Det upplägget har aldrig prövats förut.

– Det är som ett stort experiment. Det finns många länder där det finns många olika operatörer som kör, men villkoren där är helt annorlunda än vad det kommer att bli i Sverige, säger Jan-Eric Nilsson, som är professor i transportekonomi på VTI.

Blir det effektivt att företagen får konkurrera om tiderna?

– Det finns inga garantier om något. Det kommer säkert att bli priskrig och en del förbättringar, men på halvlång sikt är det svårt att se vad som kommer att ske.

Enligt Jan-Eric Nilsson finns det flera hinder för en effektiv konkurrens på de lönsamma linjerna.

Om bolag som tyska Deutsche Bahn eller danska DSB ger sig in i leken, måste de skaffa tåg som är specialbyggda för Sverige.

Det kostar mycket pengar för den som vill köra flera avgångar med nya tåg.

Den som får bra avgångstider ett år, är inte alls säker på att få behålla dem något år senare. Det gör en dyr satsningen mer osäker

– Om du köper ett tågset för Sverige är det inte säkert att du kan använda det någon annan stans om det blir olönsamt i Sverige. Det är risken med att investera i tåg, jämfört med att investera för vägar, säger Jan-Eric Nilsson.

Att ta fram nya tåg tar tid. Det gär att det kan dröja ända till 2012 innan SJ får riktig konkurrens.

Dessutom kan inte alla bolag köra på de attraktiva morgon- och eftermiddagstiderna, då många vill resa.

Spåren kan inte svälja hur många tåg som helst. Det är trångt redan i dag. Det kan få möjliga konkurrenter till SJ att tveka.

– Min gissning är att en eller flera bolag kommer att känna sig för, tror Jan-Eric Nilsson.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson tror att avregleringen kommer att fungera.

– Jag vill inte kalla det för ett fullskaleexperiment. Vi skapar förutsättningar på de mest trafikerade tiderna kunna få fler människor i tågtrafiken, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Blir det bättre för tågresenärerna?

– När man gör stora reformer kan man inte exakt se hur lösningen blir, säger infrastrukturministern.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".