Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Militärt projekt kan bli fälla för Airbus

Publicerat fredag 8 januari 2010 kl 12.35
A400M presenterades 2008. Foto: Victor R. Caivano/Scanpix.

Europas största gemensamma försvarsindustriella projekt är i gungning. I slutet av förra året genomfördes den första provflygningen med Airbus tunga militära transportflygplan. Men kostnaderna för projektet beräknas överskridas med mer än motsvarande 100 miljarder kronor och Airbus hotar nu med att lägga ner det.

Det stora transportflygplanet, som heter A400M, skulle innebära första försöket för den europeiska tillverkaren Airbus att ge sig in på den lukrativa militära marknaden efter att företaget kapat åt sig en stor del av den civila flygplansmarknaden.

Projektet har inte bara stor ekonomisk betydelse utan är också mycket viktigt politiskt och symboliskt.

Hittills har de europeiska länderna helt fått förlita sig på amerikanska plan för långväga transporter. När sedan Europa ville bygga upp egna insatsstyrkor blev beroendet av USA pinsamt uppenbart och man beslöt att satsa på ett eget projekt. USA var hela tiden emot och ansåg att EU-länderna kunde köpa de amerikanska planen i stället.

Nu är USA på väg att bli bönhört, genom att européerna håller på att falla på eget grepp. Kostnaderna för det nya transportplanet har nämligen skenat iväg okontrollerat. De totala utgifterna för projektet tros nu bli drygt 30 miljarder euro, mer än 300 miljarder kronor, vilket är cirka 120 miljarder kronor mer än tidigare beräknat.

Airbus begär nu att de sju länder som beställt planet ställer upp med mer pengar senast i slutet av januari, annars, säger Airbus, läggs hela projektet ned.

Sammanlagt är det tänkt att tillverkas 180 exemplar av planet och en tredjedel av dem är beställda av Tyskland som är den största kunden. Tyskland har efter Airbus hot betonat att man fortfarande stöder projektet. Det säger också den näst största beställaren Frankrike, men inget av länderna har ännu så länge lovat några nya pengar.

Om projektet läggs ned kommer Airbus att förlora ytterligare tiotals miljarder kronor som man måste betala tillbaka. Företaget förlorar också genom att projektet slukat ingenjörsresurser som i stället hade kunnat användas i den civila tillverkningen.

Sten Sjöström
sten.sjostrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".