Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Deutsche Bahn vill köra tåg i Sverige

Publicerat söndag 10 januari 2010 kl 16.15
Deutsche Bahn vill konkurrera med ett enklare biljettsystem.

I höst förlorar SJ monopolet på de stora lönsamma järnvägssträckorna. Det oklart hur stor konkurrensen blir, men tyska Deutsche Bahn är intresserat av att köra i Sverige – och i sådana fall blir det en storsatsning.

– Vi ser den svenska marknaden som en marknad som kan växa rejält, inte bara med avskaffandet av monopolet för SJ, utan även med satsningen på höghastighetståg är det för varje tågoperatör väldigt intressant, säger Michael Almenäs, som är ansvarig för tåg i Nordeuropa vid dotterbolaget DB Regio.

Finns det pengar att tjäna?

– På vissa tunga linjer finns det säkert rätt mycket pengar att tjäna.

Ja, även om SJ:s snabbtåg oftast rullar på i god fart genom Sverige, riskerar bolaget rejäl konkurrens framöver. För Deutsche Bahns dotterbolag ser en framtid i Sverige. Och går DB Regio in på de stora linjerna så blir det rejält.

– Alltså, om Deutsche Bahn går in blir det inga enstaka tåg, det kan aldrig löna sig. Utan det måste vara en regelmässig trafik som kunderna kan lita på och veta att det kommer ett tåg varje timme eller varannan timme, säger Michael Almenäs.

Men Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI, ser avregleringen som ett experiment och tvivlar på att något bolag snabb satsar stort eftersom det är dyrt att köpa nya tåg för Sverige och tufft att få bra avgångstider, då det är trångt på spåren.

– Risken man tar är större när man investerar på järnvägssidan än på vägsidan, säger Jan-Eric Nilsson.

Michael Almenäs håller med att om det kan bli dyrt och tufft, och nya tåg gör att en satsning lär dröja till 2012. Men tågtiderna tror han kommer auktioneras ut och de kommer Deutsche Bahn vara beredda att betala för, inte minst då banavgifterna är mycket lägre i Sverige än i Tyskland.

Företaget tänker konkurrera med SJ genom moderna tåg, med bra service och handikappanpassning. Och dessutom med ett enklare biljettsystem. Priset på biljetterna kommer vara fast, alla ska veta vad det kostar. Och då behövs inte heller SJ:s personliga biljetter som tvingar folk att legitimera sig.

– Raka priser som man lätt kan informera sig om, som vi har i Tyskland. Där fungerar inte det system som SJ har och det kan vara en konkurrensfaktor i framtiden, säger Michael Almenäs.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".