Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Produktionen i gång igen i Trollhättan

Publicerat måndag 11 januari 2010 kl 12.09
Saab 9-3 är den modell som dominerar tillverkningen i Trollhättan i dag. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

Uppdaterad: 16:06
I dag återupptogs produktionen vid Saab Automobil i Trollhättan efter det månadslånga produktionsstoppet då bilfabriken bland annat förberetts för tillverkningen av den nya 9-5:an.

Fortfarande är det dock de gamla modellerna som är klart dominerande vid tillverkningslinan i Trollhättan, säger Gunilla Gustavs vid informationsavdelningen på Saab Autombil.

– Vi börjar med produktionen igen efter julledigheten. Vi producerar 9-3-serien, inklusive cabrioleten, och den nya 9-5 också.

Hur många bilar är beställda och väntar på att byggas i fabriken?

– Vi har ordrar på ett par tusen bilar. Vi har fortfarande chansen, med buden som har kommit in, att sälja Saab i sin helhet. Så vi har två parallella spår som vi tittar på nu och hoppet finns kvar, så det är bara bra att fortsätta med produktionen, säger Gunilla Gustavs vid Saabs informationsavdelning.

Några stenkast från Saabs bilfabrik här i Trollhättan ligger Saabåterförsäljaren Ana som sålde 23 nya Saab-bilar och 140 begagnade i december.

Välputsade bilar står uppställda överallt i den stora bilhallen. Fokus är en blåblänkande 9-3-cabriolet.

9-3:an tillverkas från och med i dag här i Trollhättan efter att producerats både i Finland och i Österrike. Gunilla Gustavs vid Saabs informationsavdelning är nöjd med det.

– Det är en milstolpe för oss eftersom vi inte har serieproducerat cabrioleten i Trollhättan förut. Så det är en lite milstolpe att cabrioleten har kommit hem, säger Gunilla Gustavs.

För de riktiga Saabentusiasterna, bland andra Joachim Lindh, vd för återförsäljaren Ana i Trollhättan, så handlar det mycket om psykologi att den prestigefyllda cabrioleten tillverkas just i Trollhättan.

– Jag är väldigt glad över att man tar hem produktionen till Trollhättan. Det känns ju absolut som en seger för oss i Trollhättan. Det är viktigt för moralen och motivationen, säger Joachim Lindh.

Joachim Lindh förklarar att intresset för att köpa Saab-bilar är stort, trots osäkerheten om framtiden. Senast i morse fick han e-post från en kund som ville köpa den nya 9-5:an, som än så länge inte är ute på marknaden.

– Det är väldigt viktigt att man återupptar produktionen för vi har 52 kundbeställda Saabar som ligger för produktion. De kunderna vill ha sin bil och som det ser ut nu så kommer vi att få dem producerade och vi kan leverera dem. Det betyder väldigt mycket.

De nya 9-5 har inte börjat produceras än. Hur är intresset bland kunderna?

– Intresset för nya 9-5 är väldigt stort. Vi har i dag fått in ungefär 50 ordrar på nya 9-5, verbalt. Fabriken har ju inte öppnat beställningsprogrammet för nya 9-5 än. Det skulle man göra här direkt efter årsskiftet sa man.

– Vi får väl se hur det blir med det nu, men intresset för nya 9-5 är jättestort. Vi har en lista, ett block, där vi har skrivit ner namnen på de som säger att de vill beställa en ny 9-5. Så fort vi får priser och beställningsunderlag så kommer vi att kontakta dem och skriva en order att lägga in för beställning. Det jag kan säga är att Christian von Koenigsegg är en av dem som vill beställa en ny 9-5, säger Joachim Lind, vd för Saabåterförsäljaren Ana.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".