Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barn utför livsfarligt jobb i uttjänta fartyg

Publicerat tisdag 12 januari 2010 kl 06.00
1 av 2
Många dör av kraftiga explosioner inuti de uttjänta skeppen. Foto: Margita Boström/SR.
2 av 2
28-åriga Habib.

Nästan alla världens uttjänta supertankers och skepp slutar sina dagar på en sandstrand utanför Chittagong i Bangladesh. Där plockas de ner för hand, ett av världens farligaste arbeten där en fjärdedel av arbetsstyrkan är barn. Några av barnen är nio-tio år gamla.

En vanlig dödsorsak är plötsliga explosioner när arbetarna med skärbrännare inne i skeppen arbetar trots de explosiva oljeångorna där.

28-åriga Habib har jobbat med att skära sönder skeppen plåt för plåt i 16 år. Han började när han bara var tolv år.

Han jobbade inne i tanken när hans skärbrännare plötsligt exploderade. Hela hans ansikte brännskadades, men han hade ändå tur som lyckades ta sig ut ur tanken.

Många av dem som dör vid skeppskyrkogården i Chittagong i sydöstra Bangladesh gör det i samband med explosioner på skeppen. Många är barn.

Nurul Islam som arbetar för advokatorganisationen Bela som verkar för att arbetsvillkor för de 30 000 skeppsdemolerarna i landet ska bli bättre. Han har själv sett hur nioåringar tvingats bära tunga skeppsplåtar.

– Jag skäms, vad är det för ett land jag lever i som tillåter att nioåriga barn jobba, säger Nurul Islam.

Runt 700 stora skepp demoleras varje år i Bangladesh. De allra flesta kommer från EU-länderna, USA och Japan. Att plocka ner båtar utan hjälp av maskiner utan istället av människohänder är en billig affär för skeppsägarna.

För företagen i Chittagong som köper skeppen blir vinsten än större om man låter barn jobba för en lön på drygt en krona i timmen. Flera frivilligorganisationer har räknat ut att runt 6 000 barn som är mellan tio och 15 år jobbar där.

I Bangladesh får ingen under 14 år arbeta, men det är en lag som i princip ingen följer speciellt inte här vid skeppsdemoleringen i Chittagong.

Alla jag träffar säger att de inspektioner som görs vid skeppsdemoleringen informeras det om i god tid, då skickas alla barn hem. Men miljöministern Hasan Mahmud som också har ett ansvar för industrin i Chittagong han förnekar att barn arbetar där.

Margita Boström
margita.bostrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".