Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Likvidatorn styr över Saab Automobile

Publicerat tisdag 12 januari 2010 kl 16.02
De som ska leda avvecklingen är nu utsedda. Foto: Scanpix.

Saab Automobil styrs inte längre av vd Jan-Åke Jonsson utan av en likvidator som på uppdrag av GM ska avveckla bolaget under ordnade former.

Det är Bolagsverket som har utsett likvidatorer och chefsjurist Per Nordström säger att det var ett ovanligt beslut att fatta.

– Det är ju ett stort och viktigt bolag så vi tyckte att det var viktigt att tänka till här. Vi tycker att de av bolaget föreslagna personerna mycket väl fyller rollen som likvidatorer respektive likvidatorsuppleant med tanke på den erfarenhet de har från avveckling av företag, insolvenssituationer, inte minst på det internationella planet.

Hur pass ofta fattar ni sådana här beslut? Hur pass vanligt eller ovanligt är det?

– Det är väldigt ovanligt med beslut om likvidation i så här stora bolag.

Har du varit med om det tidigare?

– Trustor är väl det fall jag kan påminna mig, säger Per Nordström vid Bolagsverket.

Det är ett lite historiskt, och mycket ovanligt, beslut att utse en likvidator till ett så stort bolag som Saab.

Och den som ska avveckla Saab under ordnade former blir den brittiske advokaten Stephen Taylor, med medhjälpare, på det internationella affärskonsultbolaget Alixpartners.

Taylor befinner sig för övrigt redan i Trollhättan där han har inlett arbetet omedelbart.

Taylor får en svensk medlikvidator, advokaten Peter Törngren, därför att Saab är ett större svenskt aktiebolag och med hänsyn till likvidationens omfattning.

I och med att en likvidator nu har utsetts så fråntogs, från och med klockan 14 i dag, Saabs vd Jan-Åke Jonsson och styrelsen ledningen över Saab.

Det är GM som har föreslagit Stephen Taylor bland annat för att han ska kunna ta tillvara internationella återförsäljares intressen.

Men i Sverige har företrädare för Saab- och Opelhandlarna höjt röster mot valet eftersom han var med i den grupp som ledde rekonstruktionen av Saab förra året. Han ansågs jävig, men det anser inte Bolagsverket.

– Vi menar att det viktiga med de  här personerna som nu är aktuella som likvidatorer är att de inte har varit styrelseledamöter eller betydande aktieägare i bolaget. Att Taylor har deltagit i bolagets rekonstruktionsarbete som rådgivare i något läge menar vi inte är tilräckligt för att det ska uppstå en jävsituation.

--  Man ska ju också komma ihåg att det här är ju ett bolag som är ägt av en enda aktieägare och att det också är aktieägaren som har de största fordringarna i sammanhanget. Man ska dessutom notera att bolaget i ärendet har poängterat att man har för avsikt att göra en solvent avveckling av bolaget och så långt som möjligt låta alla få betalt, säger Per Nordström.

Vad betyder det här för den fortsatta processen?

– Det här betyder att styrelse och vd ersätts av de nu utsedda likvidatorerna som tar över skötseln av företaget.

Vad händer sedan?

– Sedan är det upp till likvidatorerna att berätta hur man tänker arbeta vidare i det här fallet.

Hur lång tid har de på sig?

– Det finns ingen speciell tidsgräns för hur lång tid en likvidation får ta. Det är ju helt beroende av storleken på företaget. En sådan här likvidatiion kan ju ta väldigt lång tid. Den kan sträcka sig över flera år utan att det för den skull är något onormalt, säger Per Nordström vid Bolagsverket.

I likvidationshandlingarna som lämnades in till Bolagsverket framgår det bland annat att bolaget inte ser några hinder mot att bolaget säljs i början av 2010.

Avvecklingen i Trollhättan beskrivs ske under ordnade former och syftet är att nå en så kallad solvent likvidation, vilket innebär betalningsförmåga gentemot fordringsägare och kunder samtidigt som nedläggningen sker.

Det framgår också att Saabs styrelse och vd inte får motarbeta en likvidation.

Frågan om det trots allt blir en försäljning av Saab väntas avgöras definitivt de närmaste dagarna.

GM förklarar också i handlingarna till Bolagsverket att man inte ser några hinder mot att bolaget säljs.

Vidare sägs att även om en försäljning är att föredra framför en likvidation, är en fördröjning av inledandet av likvidationen negativ för bolagets borgenärer inklusive GM-koncernen. Detta eftersom Saabs verksamhet fortsätter att vara förlustbringande och skulle kunna resultera i insolvens, det vill säga oförmåga att betala skulder.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".