Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rederier ska hållas kvar genom register

Publicerat lördag 16 januari 2010 kl 03.00

Infrastrukturminister Åsa Torstensson vill införa ett internationellt fartygsregister i Sverige för att sänka kostnaderna för de svenska rederierna. På så sätt ska svenska rederier hindras från att flytta sina utomlands.

Facket protesterar och anser att om ett internationellt register införs för svenska fartyg är det en krigsförklaring mot svenska fackföreningsrörelsen.

Men regeringen och Åsa Torstensson har nu tillsatt en utredning om frågan.

– Jag är mycket orolig över vad som har hänt under 2009, framförallt under hösten där runt 19 fartyg har flaggat ut från Sverige till danskt internationellt register. Därför vill vi se över möjligheterna att införa ett internationellt register i Sverige, säger Åsa Torstensson.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson ger uppdraget att utreda om ett internationellt fartygsregister kan skapas i Sverige till Jonas Bjelfvenstam, chef för VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Åsa Torstensson säger att det kan öka rederiernas konkurrenskraft genom minskade kostnader. Det innebär att nuvarande fackliga avtal gäller till exempel inte längre och svensk personal kan ersättas med folk från låglöneländer.

Det här är en krigsförklaring från regeringen mot den svenska fackföreningsrörelsen. Det säger Janne Rudén som är ordförande för sjöfolket i fackförbundet SEKO.

– Vårt kollektivavtal försvinner. Det kommer inte att gå att tillämpa på de här besättningarna från tredje land. Det är en krigsförklaring och det är en ordentlig sådan som Åsa Torstensson kommer med, säger Janne Rudén.

Ett internationellt svenskt fartygsregister är något som facket starkt motsätter sig. I början av 1990-talet när den förra borgerliga regeringen satt vid makten, lyckades den samlade fackliga rörelsen hindra att det infördes.

Det blir väldigt låga löner för personal från länder som till exempel Filippinerna, vilket enligt Janne Rudén innebär exploatering av folk som kommer att jobba ombord.

Ett svenskt internationellt register är värre för facket än att rederierna flyttar till utländsk flagg. Kollektivavtalen rivs upp och den svenska personalen blir utan jobb, enligt Janne Rudén.

– Vid en utflaggning finns möjligheter att kunna behålla jobben för de svenska besättningarna. I det här fallet så åker de ut med badvattnet, säger Janne Rudén.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".