Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svensk fordonsindustri hoppas på Kina

Publicerat måndag 18 januari 2010 kl 15.54
Kinesiska Geely.

De närmaste dagarna träffas företrädare för Sveriges och Kinas regeringar för att för att diskutera framtiden för svensk fordonsindustri.

Förutom regeringsföreträdare träffar statssekreterare Jöran Hägglund också representanter för Kinas regering och Geely, som är på god väg att köpa Volvo Personvagnar av Ford.

Bland annat ska de diskutera Volvos möjligheter till statsgarantier för lån hos Europeiska Investeringsbanken.

– Ja den frågan kommer med all sannolikhet upp, för det är klart att det är viktigt för oss att förstå hur en finansiering av ett köp av Volvo Personvagnar, men också en finansiering av Volvo Personvagnars verksamhet kommande år, ser ut och hur det är löst.

Hur aktuellt för Geely är det att använda sig av ett lån i Europeiska Investeringsbanken? Man kan kanske gissa att de har tillgång till billigare pengar hos banker i hemlandet?

– Jag kan inte svara på det i dag, utan det är precis den typ av frågor som vi vill försöka få klarlagda.

I morgon reser Jöran Hägglund på ett tredagarsbesök till Kina. Då ska han även prata om Saab Automobile, för Trollhätteföretaget har också starka kopplingar till Kina efter Beijing Autos köp av bland annat pressverktyg till Saabs gamla 9-5-modell.

Enligt planen ska runt 200 av Saabs ingenjörer ägna uppemot två år åt att hjälpa kineserna att utveckla en egen bilmodell liknande 9-5:an.

– Vi har intresse av att följa den affären noga och förstå tidtabeller och om det finns eventuella utvecklingsmöjligheter. Det innebär ju också ett antal jobb i Sverige hos ingenjörer på Saab en tid, så det har vi intresse av att förstå bättre.

Ytterligare ett mål för Jöran Hägglunds Kinaresa är att ta reda på mer om möjligheterna för svenska underleverantörer inom fordonsindustrin att komma in på den snabbt växande kinesiska bilmarknaden.

– En positiv tolkning av fördjupade affärskontakter med Kina skulle kunna vara att det finns möjligheter för till exempel svenska underleverantörer att vara etablerade på och få tillgång till en kinesisk marknad. Den kinesiska bilmarknaden växer snabbt och det borde finnas möjligheter, inte bara för fordonstillverkare utan också för underleverantörer, att ta del av den marknaden, säger regeringens bilförhandlare Jöran Hägglund.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".