Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saabingenjörer hoppas på kinesiska jobb

Publicerat tisdag 19 januari 2010 kl 17.40

I väntan på ett slutligt avgörande om Saab Automobiles öde är en grupp från Beijing Auto just nu på Saab i Trollhättan.

Den kinesiska biltillverkaren har köpt verktyg och teknik för äldre Saabmodeller, och nu förhandlar parterna om exakt vilken hjälp Beijing Auto ska få av Saabs ingenjörer.

Håkan Danielsson är ordförande för Akademikerföreningen på Saab. Han hoppas att Beijing Auto ska ge jobb för uppemot 200 av Saabs ingenjörer och tekniker.

– Man kommer att börja tillverka bilar i Kina. Då kommer man ju inte att göra dem rakt av som Saabbilar utan de kommer att få en ändrad form som innebär en hel del ingenjörsarbete. Man ska ta fram en ny kaross delvis i alla fall. Då ska man ha design som man tar fram och nya stötfångare. Sedan ska man krocktesta den och göra simuleringsberäkningar. Likadant om man konstruerar en ny bil så är det en massa konstruktionsarbete, säger Håkan Danielsson.

Saabs chef för produktionsutveckling, Mats Fägerhag, är den som sköter detaljförhandlingarna med Beijing Auto om miljardaffären kring de gamla Saabverktygen. Nu handlar det bland annat om att komma överens om vad kineserna ska betala för hjälpen från Sverige.

– Vi är ett högkostnadsland om man jämför med Kina. Vi har ju normala svenska löner. I ett europeiskt perspektiv är det väldigt konkurrenskraftigt men mot kinesiska ingenjörslöner skiljer det en del. Det ska vara en god affär för båda parter. Vi har en bit kvar, säger Mats Fägerhag.

I dag är det inte klart om Saab Automobile kommer att fortsätta att avvecklas eller om ägaren GM möjligen lyckas komma överens med Spyker Cars eller någon annan av dem som vill köpa Trollhätteföretaget.

Om det blir fortsatt avveckling finns planer på att ingenjörsuppdraget för Beijing Auto möjligen kan vara starten för någon form av ny teknikkonsultverksamhet, frikopplad från Saab.

Mats Fägerhag pekar på risken med att det redan finns gott om "ingenjörsbyråer", även här i Sverige, men Håkan Danielsson på Akademikerföreningen är övertygad om att Saabs nuvarande ingenjörer skulle kunna få många uppdrag, inte minst från biltillverkare i tillväxtländer i Asien och Sydamerika.

– Om man ska jobba med NVH till exempel, ljud och vibrationsproblematik, krävs det en jättelång tid innan man kan göra en insats där. Den långa tiden har man inte i utvecklingsländerna. Den stora kompetensen sitter i USA och Europa. Vi skulle kunna vara väldigt konkurrenskraftiga på den marknaden, säger Håkan Danielsson på Akademikerföreningen på Saab Automobile. 

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".