Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Störande ljud stort problem i skolan

Publicerat torsdag 21 januari 2010 kl 12.22
Den bullriga arbetsmiljön i skolan kan göra det svårt att koncentrera sig. Arkivfoto: Stefan Lindblom/Scanpix.

Varannan svensk upplever ljudstörningar på arbetsplatsen. Det visar en ny rapport från Hörselskadades Riksförbund, HRF. Inte minst i skola och förskola är problemet stort och där uppger två av tre lärare att de har problem med ljudnivån.

Anders Perdal är musiklärare på Björkskataskolan i Luleå.

– Jag har ju börjat känna av att jag har någon form av tinnitus.

Hänger det ihop med jobbet tror du?

– Det tror jag, säger Anders Perdal.

Även idrottslärare hör till en extra utsatt grupp. Men de är inte ensamma, enligt Hörselskadades Riksförbunds undersökning.

Av drygt 1 100 medlemmar vid fem fackliga organisationer som tillfrågats, så svarar varannan arbetare att de har problem med ljudet minst varje vecka. Och värst är det alltså för lärare där två av tre har problem.

Eva Waara som jobbar som idrottslärare i årskurserna 7-9 på samma skola som musikläraren Anders Perdal i Luleå, har inte fått försämrad hörsel men är ofta trött efter en bullrig dag på jobbet.

– Utmattad på något vis. Inte fysiskt men kanske mer mentalt utmattad, säger Eva Waara.

På Arbetsmiljöverket är de bekanta med problemet med bullriga arbetsmiljöer, inte minst i skolan.

Vid den senaste stora tillsynen för några år sedan fick 262 av 301 besökta skolor krav på att göra riskbedömning och åtgärder och samma krav ställdes på 324 av 387 förskolor.

Bengt Johansson är handläggare för buller och vibrationsfrågor på Arbetsmiljöverket.

– Det är ju inget nytt problem. Det har ju funnits i många år.

Vad kan göras åt det?

– Arbetsgivaren behöver ju se över framför allt det fysiska miljön och att man har bra lokaler. Sedan får man hantera det här organisatoriskt eftersom det många gånger är eleverna som är ljudkällan. Man får titta på om man ska ha speciella ordningsregler och förhållningsregler för hur man beter sig i skolan. Och man måste verkligen jobba med de frågorna och lyfta fram dem och få med eleverna på tåget. Det är väldigt primärt, säger Bengt Johansson, handläggare för buller och vibrationsfrågor på Arbetsmiljöverket.

Nils Eklund
nils.eklund@sr.se

Lotta Myhrén
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".