Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare får gå kurs om nya skolan

Publicerat söndag 24 januari 2010 kl 03.00
Pengarna till lärarnas utbildning tas ur satsningen på lärarlyftet. Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix.

De närmaste åren blir det stora förändringar i skolan: nya betyg, en ny skollag, och en helt ny gymnasieskola bland annat. Nu satsar regeringen nästan en kvarts miljard på att lärare och rektorer ska få lära sig vad förändringarna innebär och hur de påverkar deras arbete.

Utbildningsminister Jan Björklund säger att han inte vill upprepa misstagen från 90-talets skolreformer.

– Det var ju ett problem på 1990-talet att det infördes väldigt många skolreformer. Det var kommunalisering, gymnasiereform, betygssystem och läroplaner. Men man gav aldrig rektorer och lärare någon utbildning i hur de nya styrsystemen skulle fungera. Och det har eleverna fått lida för. När vi nu genomför nya reformer ska vi inte upprepa det misstaget.

Jan Björklund kritiserar indirekt den dåvarande socialdemokratiska regeringen, som tidigare bland annat från lärarfacken fått kritik för att skolpersonalen aldrig fick någon utbildning i hur det målstyrda betygssystemet skulle fungera.

Regeringen har beslutat att Skolverket ska utbilda lärare, skolledare, tjänstemän och politiker i vad alla nya skolreformer som är på gång, innebär.

Det gäller den nya gymnasieskolan, med ändringar i yrkesprogrammen till exempel. Den nya skollagen, med nya rättigheter för eleverna. Nya kurs- och läroplaner, med nya mål för vad eleverna ska lära sig, och så den planerade nya betygsskalan, med bokstaven A som högsta betyg istället för MVG.

Det får kosta 225 miljoner, pengar som tas ur mångmiljonsatsningen på lärarlyftet. Pengarna ska användas under tre år, bland annat till kurser, konferenser och seminarier i Skolverkets regi.

Lärarna behöver känna till innehållet i reformerna eftersom det påverkar deras arbete, säger Jan Björklund.

– De här kunskapskraven och kunskapsmål och kriterier blir mycket distinktare och tydligare. Historielärare måste nu lära sig vad som är viktigt i historieämnet att eleverna ska kunna, och vilka kunskaper eleverna ska ha för att få ett visst betyg.

– Ska det vara någon vits med reformerna så måste lärare och rektorer veta hur de ska uttolkas, säger Jan Björklund.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".