Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Venezuela

Chavézkritisk tv stoppar sina sändningar

Publicerat söndag 24 januari 2010 kl 07.33

Den oppositionella venezuelanska tv-stationen RCTV och fem andra kabel-tv-stationer har tvingats stoppa sina utsändningar i Venezuela. Det är regeringen som har förbjudit kabelbolagen att sprida RCTV:s program i landet.

2007 förbjöd Chávezregeringen RCTV att sända i Venezuela. Tv-stationen har kringgått förbudet genom att sända från Miami och sändningarna har sedan distribuerats till venezuelanerna via kabel-tv.

I går förbjöd regeringen kabel-tv-bolagen att sända RCTV och sa att bolagen måste följa Venezuelas lagar. Enligt den venezuelanska regeringen bryter RCTV mot en lag som reglerar när porr och svärande människor får höras och synas.

Oppositionen anser president Hugo Chávez regering försöker hindra privata medier att rapportera om ett växande missnöje i landet.

När Chávez lät stoppa RCTV i Venezuela 2007 förklarade han det med att stationen stött USA-vänliga krafter som gjort ett kuppförsök mot honom 2002. Venezuelas högsta domstol stödde beslutet och beordrade militären att ta kontroll över stationen.

Förbudet mot RCTV ledde till inhemska och nationella protester.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".