Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen garanterar Saabs EIB-lån

Publicerat tisdag 26 januari 2010 kl 19.57

Det var en nöjd näringsminister som framträdde på presskonferensen i Rosenbad på tisdagskvällen.

Regeringen tog ikväll beslut om att garantera Saab ett lån på fyra miljarder kronor från EIB, den europeiska investeringsbanken för att utveckla miljövänliga bilar.

Det måste prövas av EIB och EU-kommissionen innan lånet kan börja betalas ut.

– Det här är en privat ägare som är beredd att ta ansvar, som har entreprenörskunnande och bilkunnande, som är beredd att gå in med egna pengar och som också har tagit fram en mer realistisk affärsplan som är mer konservativ. Sedan har vi också en möjlighet att gå in i ett bättre läge genom att Saab nu har minskat sina kostnader och sin skuldsättning. De är långt framme med att ha en ny bilmodell. Läget är bättre, inte minst tack vare regeringens konsekventa hållning kring hur vi har sett på de här frågorna. Det har gjort att vi nu har nått en sådan här lösning, säger Maud Olofsson.

Men inte ett enda öre av de fem miljarder som finns i undsättningslån har använts för bilindustrin, varför inte?

– Av det enkla skälet att ingen har frågat efter dem. Man måste välja vilka verktyg man använder och i det här läget så har både Spyker och Koenigsegg tidigare frågat efter lånegarantier på EIB-lån. Då har vi diskuterat lånegarantier och ingenting annat, säger Maud Olofsson.

Hur säkra kan Saab vara på att de verkligen kommer att kunna fortsätta nu?

– Den frågan ska du egentligen ställa till Spyker men det har helt klart ökat förutsättningarna för att säkra jobben i Sverige med den affär som har skett i dag. Nu återstår väldigt mycket hårt arbete. Den energi som alla anställda har visat under hela den här processen kommer de att behöva mer än väl under de kommande åren. Konkurrensen på fordonsmarknaden är stenhård och det kommer bara fler och fler aktörer. Då gäller det att en liten spelare som Saab verkligen lyckas med det man gör för att få lönsamhet, säger Maud Olofsson.

Om Spyker skulle flytta tillverkningen från Sverige, vad händer då?

– Om de ska ha ut sina lån så kommer de inte att få det, säger Maud Olofsson.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".