Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Scanias vd tror inte på nya Saab-ägaren

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 05.37
Leif Östling är vd på Scania, som på 70 och 80-talet hade Saab som en del av verksamheten. Foto: Andreas Apell/Scanpix.

Trots optimismen hos Saabs nye ägare så finns det de som tvivlar på att Spyker kan göra Saab till ett lönsamt företag.

Leif Östling, vd på lastbilstillverkaren Scania, som på 1970- och 80-talen hade Saab som en del av verksamheten tror inte på Spyker.

– Det finns väldigt många emotionella bitar i det här och väldigt mycket önsketänkande. Personligen tror jag inte på det här, inte mot bakgrund av den kunskap jag har om det här och av vad jag hör från mina kollegor i branschen, säger Leif Östling.

Kan inte Spyker ha en chans?

– Nej, Spyker har ingenting att tillföra, lika lite som Koenigsegg. Det man måste tillföra är att Saab måste ingå i ett större sammanhang där ungefär 60 procent av produkten är bottenplattan, där måste man ha en skalekonomi. Spyker har ingenting att erbjuda här, säger Leif Östling.

Leif Östling har ett långt förflutet inom Scania och tidigare det som hette Saab-Scania.

Enligt honom gick personbilstillverkningen med runt tio miljarder i förluster under 1970-talet och lika mycket under 1980-talet. Han säger att det inte blev bättre när GM gick in 1990.

Mitten av 1970-talet pekas ofta ut som Saabs storhetsperiod, det var då de nya turbomodellerna lanserades.

Men redan några år senare, 1978, ville Östling och personer kring honom sälja personbilstillverkningen eller lägga ned den, säger Leif Östling.

– Vi höll på att räknar på en nedläggning av Saab redan 1978. Det var helt enkelt för stora förluster och inga nya produkter. Vi såg ett berg av kostnader för produktutveckling framför oss, säger Leif Östling.

Sedan kom GM in i bilden?

– De kom in 1989, säger Leif Östling.

Vad tyckte ni om det?

– Det var det enda vi kunde göra då. Vi förhandlade först med Ford och hade nästan ett avtal med dem men sedan gick de ut från affären. Vi pratade faktiskt med Fiat vid det tillfället men så kom GM in med ett bättre bud och bättre teknologi, säger Leif Östling.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".