Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Spykers vd ifrågasätter elbilsatsning

Publicerat torsdag 28 januari 2010 kl 05.00
Det är svårt att få el till en elbil i dag tycker Spykers vd Victor Muller. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Saab Automobiles satsning på elbilar ifrågasätts av Victor Muller, vd:n för Saabs nya ägare Spykers Cars. Muller ser gärna att Saab satsar på hybridbilar, och gärna börjar producera en sportbil i miljonklassen.

Men renodlade elbilar är inte så bra som många tycker, enligt Victor Muller. Det är för svårt att få el till en elbil idag, och han säger att det kommer dröja länge, flera år, innan de rena elbilarna verkligen slår igenom.

Men Saab Automobile självt verkar tro mer på elbilar än vad företagets nya ägare gör. För Saab har nyligen presenterat en satsning på totalt 200 miljoner kronor för att utveckla en renodlad elbil, berättar chefen för produktionsutveckling, Mats Fägerhag.

- Vi kommer ha egna elbilar, de första producerade i en provflotta som går ut i slutet av året. Det handlar om 100 bilar, sedan kommer vi göra en satsning i den riktningen. Vi lägger mycket fokus på elektrifiering och vi ser definitvt stora möjligheter i elbilar, säger han.

Statliga Energimyndigheten går in med 86 miljoner i Saabs elbilsprojekt, samtidigt som företagets nye ägare, Spyker Cars, är tveksam till satsningar på elbilar.

Victor Muller tycker däremot att Saab nu direkt ska satsa på hybridteknik, alltså bilar som drivs med både till exempel el och diesel.

Vd:n för den holländska sportbilstillverkaren har dessutom redan sagt att han gärna vill att Saab börjar producera sin sportbil i miljonklassen; Aero X, en bil som ännu inte är helt färdigutvecklad.

En Aero X står uppställd på Saabmuseet i Trollhättan, Victor Muller säger beundrande att den är som ett flygplan med avklippta vingar.

Mats Fägerhag på Saab säger så här om Victor Mullers önskan att få sportbilen i produktion.

– Spännande, intressant, vi kan väl se om det blir möjlighet eller inte, men jag kan inte kommentera det just nu, det är för tidigt.

I och med försäljningen av Saab till Spyker Cars är Trollhätteföretaget räddat undan det akuta nedläggningshotet.

Men Saab har nu en tuff kamp framför sig att vända fjolårets katastrofala nedgång i försäljningen, med tapp på över 60 procent jämfört med året före. Mycket hopp sätts nu till nya Saab 9-5, som blev lanserad i höstas och där man nu bara väntar på att få igång serieproduktionen i Trollhättan.

– All provning, all verifiering utav bilen är klar, nu handlar det om att få upp farten på materialflöden så fort som möjligt. Vi pratar om några månader bort.

Den här sidan halvårsskiftet?

– Definitivt.

Men 9-5:an är något av en lyxbil, och för att Saab ska börja sälja riktigt många bilar igen behövs också en efterträdare till volymbilen 9-3.

Den förra Saabspekulanten Christian von Koenigsegg räknade med att kunna lansera en ny 9-3 i slutet av 2012, men Mats Fägerhag är idag mer hemlighetsfull om tidsplanen för kommande modeller.

– V i måste lägga fokus på nästa generations 9-3, jag vill inte gå in mer specifikt i vilken ordning olika modeller kommer, säger Mats Fägerhag, chef för produktionsutveckling på Saab Automobile.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".