Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Efter Ipod satsar Apple på Ipad

Publicerat torsdag 28 januari 2010 kl 07.42

Med en elektronisk läsplatta hoppas Apple toppa succén med Ipod och Iphone. Ipaden ska kunna användas för att ladda ner och läsa tidningar och böcker.

Företaget Apple presenterade i går, efter månader av spekulationer, sin senaste pryl som man hoppas ska revolutionera den digitala världen.

Prylen Ipad såg dagens ljus, ett slags mellanting mellan en internetelefon och en bärbar dator. Skeptikerna är dock inte säkra på att det blir den stora succé som Apple hoppas på.

Publiken jublade när Apples vd Steve Jobs presenterade apparaten som företaget nu hoppas ska revolutionera internetanvändandet och våra läsvanor.

Ipad är ett slags mellanting mellan en telefon med internetkapacitet och en bärbar dator och ser ut ungefär som en förstorad Iphone. Dess bildskärm är 9,7 tum, alltså i samma storlek som en liten bärbar dator, men den nya apparaten har inget fysiskt tangentbord utan ett som dyker upp på bildskärmen när man behöver använda det.

Apples nya ses av många bland annat som en tänkbar konkurrent till den elektroniska boken Kindle som företaget Amazon lanserat.

Men kritikerna menar att de verkliga entusiasterna för elektroniska böcker inte kommer vara lättflirtade för Apple eftersom Kindle både har betydligt längre batteritid och en bildskärm som är skonsammare för ögonen.

Nick Thompson, redaktör på det amerikanska teknikmagasinet Wired Magazine var till och med lite besviken.

Han säger till CNN att apparaten verkar bra, men han blev besviken över att Steve Jobs aldrig visade något helt nytt och revolutionerade under presentationen.

Flera andra företag har också tidigare försökt lansera liknande apparater men de har aldrig blivit någon succé. Apple hoppas dock kunna sälja 2-5 miljoner Ipads under det första året.

Företaget kommer också att starta en digital bokhandel där kunderna kan köpa böcker i digital form, enligt samma princip som Itunes där kunderna kan köpa musik.

Den nya apparaten kommer sin billigaste variant kosta motsvarande 3 000 kronor i USA, men med olika abonnemang och extrautrustning kommer den slutgiltiga prislappen bli högre.

Första april börjar försäljningen av Ipaden och då återstår att se om Apple återigen lyckas förändra marknaden, som man lyckats när det andra produkter genom åren.

Daniel Alling, New York
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".