Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allvarlig H&M-vd trots bra resultat

Publicerat torsdag 28 januari 2010 kl 13.15
H&M:s vd Karl-Johan Persson presenterar årets siffror. Foto: Sören Andersson/Scanpix.

H&M överraskade i dag marknaden med en vinst på nästan åtta miljarder kronor för bolagets fjärde kvartal. Det är en miljard bättre än väntat och också bättre än året innan.

För hela H&M-året 2008/2009 slutade vinsten på 22 miljarder kronor före skatt. Men det var ändå en allvarlig vd Karl-Johan Persson.

– Ser vi i backspegeln så var 2009 på flera sätt ett nyttigt år för H&M. Marknadsförhållandena var utmanande. Vilket ledde till mindre kundtrafik till våra butiker. Omsättningen för helåret ökade med 15 procent till 101,4 miljarder kronor, exklusive moms. Medan försäljningen minskade med 5 procent, därmed nådde vi inte upp till vårt mål om en ökning.

Trots att H&M fortsätter att vara en rejäl vinstmaskin så har lågkonjunkturen ändå inneburit grus i maskineriet. Bolaget har alltså inte klarat sina egna försäljningsmål och ska nu som de säger investera i kunderbjudanden.

– Vi gnetar hela tiden på för att ge kunderna ett ännu bättre erbjudande. Och det fortsätter även nu. Vi kommer att ge kunderna bättre priser. Det kan betyda bättre priser, eller mer mode och mer kvalitet för pengarna, säger vd Karl-Johan Persson.

Men lågkonjunkturen har också gjort det lättare för H&M att hitta nya butikslägen. Expansionen fortsätter i, 240 nya butiker planeras världen över. Nu i vår väntas klädjätten öppna sin tvåtusende butik.

Fast det är stor skillnad på hur försäljningen på de olika marknaderna går. I H&Ms rapport återfinns ett diagram som visar att butikerna i Japan säljer klart bättre än butikerna i USA. Det kan vara över fyra gånger mer. Men H&M är ju ett hemlighetsfullt företag, så några detaljer vill vd Karl Johan Persson inte ge:

– Vi är väldigt nöjda med utvecklingen i Japan, det stämmer. Vi har sex butiker där i dag som fått en kanonstart.

Varför går det så dåligt i USA?

– Jag vill inte säga att det går dåligt i USA. Vi har en lönsam business där också. Det har varit ett tuffare år. Mycket hänger på ekonomin som varit utmanande i USA. Absolut, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M.

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".