Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saab vill göra samma resa som Apple

Publicerat torsdag 28 januari 2010 kl 16.58
Apple som var uträknade och kom tillbaka storstilat är en förebild för Saab. Foto: Scanpix. Montage: SR.

Under sin nya ägare tänker Saab Automobile dra lärdom av hur företag genom åren har lyckats vända totalt från nedläggningshot till succé. Saabs globala försäljningschef Knut Simonsson tänker bland annat på vändningen för data- och telefonbolaget Apple.

– Fullständigt uträknade och sedan kommer tillbaka och har all sympati och världens coolaste produkter. Det viktigaste är att folk får de här två sakerna. Dels förtroende för ett varumärke, förtroende för företaget. Och nummer två är att man har produkter som är rätt produkter. Har du de två ihop då kommer man och vinner tillbaka med råge det man hade förut. För folk, människor, marknaden är positiva till förnyade krafter, när man ger järnet. Där är Saab på gång nu med full fart framåt.

Knut Simonsson är hemlighetsfull om vilka konkreta lärdomar han tänker ta av till exempel Apples vändning. Men helt klart är att Saab nu ska försöka dra tjäna pengar på företagets väldiga exponering i media - framför allt här i Sverige.

– Vi behöver inte gå ut och annonsera med helsidor och tala om att det gick vägen. Det finns ingen svensk som har missat det här. Däremot kanske vi annonserar lite grann med någon ödmjuk glimt i ögat och tackat framför allt på ett ödmjukt sätt. Det kommer vi kanske att göra. Men vi ska ut och träffa kunder nu, vi ska ut och visa våra nya bilar och få in dem i våra bilar. Det är att få det till "klingande mynt"-

Efter att affären med Spyker Cars gick igenom i veckan har Saabåterförsäljare vittnat om ett stort nyvaknat intresse hos kunder att köpa nya Saabbilar.

Men just när efterfrågan ökar så tvingas Saab nu att stoppa all produktion av bilar under några veckor. Under den senaste tidens turbulens har Saab inte beställt komponenter till sina bilar, och det tvingar fram ett produktionsstopp tills leveranserna har kommit igång igen.

Olyckligt, enligt Knut Simonsson, och han medger att stoppet kan innebära att möjliga kunder väljer bort Saab på grund av att man måste vänta så länge på att få sin bil.

– Det finns en risk och det får inte bli för länge. Vi måste lösa det här från fall till fall med kunder som har behov av en bil för att klara den här väntetiden, säger Knut Simonsson, chef för global försäljning och marknadsföring på Saab Automobile.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".