Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Toyotas gloria har hamnat på sned

Publicerat fredag 29 januari 2010 kl 16.23

Toyota kommer att återkalla drygt 50 000 bilar i Sverige. Totalt i världen kommer Toyota att kalla tillbaka åtta miljoner bilar på grund av problem med att gaspedalen har hängt sig.

– För Sverige gäller att vi förbereder en återkallning av bilar för att vi har fått information om och rapporter om att 26 bilar har haft gaspedaler som har kärvat under speciella förhållanden, säger Bengt Dalström, informationschef för Toyota Sweden.

2009 blev Toyota världens största biltillverkare och konkurrenterna tvingades erkänna att den japanska tillverkaren vann kunder med kvalitet och pålitlighet.

Nu tycks glorian ha hamnat lite på sned, för aktiekursen har gått ner 17 procent, och i USA har samtliga större biluthyrningsfirmor slutat hyra ut Toyotabilar.

Försäljningen på begagnatmarknaden är lamslagen och innan problemen är åtgärdade sker knappast några nybilsköp heller och den amerikanska kongressen har kallat Toyota till utfrågning om problemen den 25 februari.

Det är egentligen två problem i ett som slår mot Toyota nu. Det ena är att golvmattan, som endast finns i USA-modeller, kan låsa gaspedalen och åstadkomma en okontrollerad acceleration. 1,1 miljoner bilar berörs. Det andra är en låsning av gaspedalen som ger samma effekt. 2,3 miljoner bilar berörs. Sammanlagt bara i USA handlar det om 4,3 miljoner Toyotabilar.

– Den tekniska lösningen har vi inte fått i detalj men vi vet att det är gaspedalen under speciella förhållanden kan kärva, det vill säga den blir lite trögare att trycka ner och att den går tillbaka långsammare. Det är inte ett elektroniskt problem utan det är ett mekaniskt problem, säger Bengt Dalström.

Toyota blev förra året världens största biltillverkare och har fått mycket beröm för det. Vad kan en sådan här sak betyda för Toyotas anseende?

– Jag tror att alla som vet hur komplex en bil är har förståelse för att det kan bli fel på en bil. Det man blir bedömd för är hur man tar hand om de kunder som berörs.

Vad innebär det, vad gör ni?

– När vi går ut med brevet till våra kunder så kommer vi att vara mycket detaljerade så att de vet vad som gäller. Vi ska försöka ge dem snabb och effektiv service som möjligt, säger Bengt Dalström.

Förutom de stora kostnaderna som återkallandet innebär så riskerar Toyota stämningar i USA, dels från personer som hävdar att de skadats i olyckor orsakade av gaspedalproblemen, dels grupptalan från personer som hävdar att krisen har sänkt värdet på deras bilar.

Toyota har inte gjort någon uppskattning av hur många incidenter med accelererande bilar som problemen kan ha lett till. Advokater som företräder bilägare säger att det finns hundratals sådana fall.

Trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har kommit fram till att plötslig och oavsiktlig fartökning i Toyotabilar har lett till 19 dödsfall under de senaste tio åren, nästan dubbelt så många som kopplas till liknande olyckor med bilar från andra tillverkare.

Japanska Honda återkallar 646 000 bilar globalt på grund av problem med fönsterreglage. Modellen Jazz, som säljs med namnet Fit i USA, omfattas av åtgärden.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".