Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stark framtidstro i svenska modeindustrin

Publicerat måndag 1 februari 2010 kl 17.56
Det går bra för svenska Dagmar. Foto: Marc Femenia/Scanpix.

Den svenska modeindustrin har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. I dag träffades branschen i Stockholm för att visa upp vad som är på gång. Trots sämre tiderna med finanskris och lågkonjunktur är tron på framtiden stark.

Catwalken var förstås huvudnumret när den svenska modebranschen och medierna möttes på Berns i Stockholm.

Den här gången med kläder från Dagmar, ett företag som grundades för bara fem år sedan av tre systrar och är en del av de många små svenska modeföretag som i dag försöker slå sig fram internationellt.

Det märktes inte mycket av finanskrisen och lågkonjunkturen, snarare en stark framtidstro trots att modebranschen är konjunkturkänslig och att många i branschen känt av de tuffare tiderna. En av dem just det unga Dagmar, där Karin Söderling är en av grundarna.

– Det har varit jättetufft, framförallt för butikerna som har fått möta slutkonsumenterna. Vi har väl lagt in en extra växel det här året, vi ökade ändå med 30 procent så vi är nöjda med året, säger hon.

I flera år har det nu talats om det svenska modeundret med företag som Cheap Monday, Acne och Filippa K. Men många vittnar om att utomlands är det knappast någon som hört talas om det här fenomenet.

H&M:s huvudägare Stefan Person sa för inte så länge sedan att de flesta av företag som nämns har en omsättning som är mindre än H&M:s butik i Solna.

Men chefredaktören på modetidningen Bon, Madelaine Levy, håller inte med.

– Nej, jag tycker faktiskt inte att det varit överdrivet, H&M är en del av det svenska modeundret, en viktig del på många olika sätt. För att det ska vara ett svenskt modeunder måste det finnas stort och det måste finnas litet. Jag tycker vi har en väldigt stark modebransch och framförallt har den utvecklats fantastiskt snabbt, över 10 till 15 år har utvecklingen varit helt fantastisk.

Vad är de svenska modeföretagen bra på?


– De är bra på olika saker, många har hittat en bra affärsmodell där man gör någonting som är design som har en hög modegrad som visas på catwalken som är väldigt bra paketerad men som ligger en bit under den prisnivå jämfört med internationella konkurrenter, säger Madelaine Levy.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".