Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kompetens om mobbning saknas i skolan

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 16.37
Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet.

Skolinspektionens senaste rapport visar att många skolor brister i arbetet mot mobbning och trakasserier. Både utbildningsministern och Barn- och elevombudet riktar kritik mot lärarna för att de inte gör tillräckligt.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén säger att det saknas kompetens i skolan:

– Det saknas kompetens i dag, både i lärarutbildningen, fortlöpande och forskningsmetoder och i specialistkompetenser på golvet.

Vad gör lärarna för att skydda barnen mot mobbning och trakasserier i skolan?

– Vi lever idag i en hårdbantad och avlövad skola, där lärarna helt enkelt inte hinner se och kan vara överallt. Man lämnas ensam, och då blir det svårare för barnen. Har lärarna en svårare situation, får också barnen en svårare situation, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Elever som blir trakasserade av andra elever eller av personal, inga rutiner mot mobbning och låg vuxennärvaro, ja så ser det ut på flera skolor. Det kommer fram i en ny rapport från skolinspektionen.

Barn- och elevombudet Lars Arrhenius säger att skolorna inte prioriterar arbetet mot mobbning:

– Jag tror att det i grunden beror på att man inte inser vikten av det här arbetet. Att man inte prioriterar det. Man måste förstå att det här är en grundförutsättning. Ska man lära sig något i skolan så måste man ha en trygg miljö.

Modiga vuxna behövs, tycker utbildningsminister Jan Björklund. Han säger till Ekot att civilkurage är det viktigaste verktyget mot mobbning.

– Inga planer, pengar eller regler i världen hjälper ju om inte de vuxna, både i skolan och som föräldrar, visar civilkurage och ingriper, säger Jan Björklund.

Senast i dag blev Örebro kommun stämd på 200 000 kronor av en drabbad elev. Skolan det gällde brast bland annat eftersom de saknade en likabehandlingsplan vid tiden då eleven blev mobbad. Skolor ska enligt lag ha en sådan likabehandlingsplan.

Lotta Karlsmark
lotta.karlsmark@sr.se

Maria Repitsch
maria.repitsch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".