Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ljusning och uppsving för båtbranschen

Publicerat lördag 6 februari 2010 kl 11.55

Läget för båtbranschen är just nu ljusare än på tre år. Framför allt har båttillverkarna fått ett rejält uppsving de senaste månaderna, enligt Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.

– Vi har aldrig varit så optimistiska som nu de senaste tre åren, det kan rent av bli en produktbrist framåt slutet av året om det blir en sån efterfrågan som vi tror, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.

2007 var ett rekordår för båtbranschen i Sverige med 25 000 sålda båtar, men redan 2008 blev försäljningen mycket sämre. Många båtköpare drog tillbaka sina beställningar och det innebar att återförsäljarnas lager byggdes upp onödigt mycket. År 2009 blev det nästan stopp i den svenska båttillverkningen.

– Det var ett väldigt tufft år för de svenska båtproducenterna, de varslade och stängde sin fabriker, under tre fyra månaders tid producerades det väldigt få båtar i Sverige. Men nu verkar det ha lossnat, lagren är slut, likviditeten har kommit tillbaks till detaljisterna, tron på marknaden är ganska stor, mycket på grund av att det blev en slutspurt förra året.

Uppsvinget märks på den årliga båtmässan i Göteborg. Ända fram i oktober var det få båttillverkare anmälda till mässan på grund av den dåliga konjunkturen, men i november började anmälningarna rasa in upp till rekordnivå, enligt mässansvarige Bengt Wallin.

- I år är det ungefär 360, så många utställare har aldrig funnits med här inne, det som jag tycker är fascinerande är att vi aldrig under åren jag har jobbat med den haft så mycket premiärer, både världspremiärer, Sverigepremiärer, nya varumärken som inte har funnits här tidigare. Det verkar gro en optimism ute i branschen, säger Bengt Wallin.

Den svenska båtbranschen sysselsätter totalt runt 5 000 personer idag. Men branschen ser helt annorlunda ut nu än på 1970-talet då det till exempel kunde byggas flera tusen exemplar av samma stora Maxi-segelbåt varje år.

Nu är svenskt båtbyggeri mycket förknippat med närmast handbyggda och därmed dyra båtar. Samtidigt har tyska Bavaria lyckats väl med att bygga ganska stora, men relativt billiga segelbåtar.

– Bavariavarvet har en kapacitet om 4 000 båtar per år. Hemligheten är att man lyckats hitta en effektivitet på produktionen som saknar motstycke, säger Per Johan Tannerfors som säljer Bavariabåtar i Sverige, båtar som byggs mycket enligt en löpandebandsprincip.

Enligt Sweboats vd Mats Eriksson finns inga tecken på att någon svensk båttillverkare skulle försöka med något liknande storskaligt byggande av stora båtar, men Bavariaförsäljaren Per Johan Tannerfors tycker inte att det vore orimligt med mer av storskaligt båtbyggande även i Sverige.

– Vi bygger våra båtar i Tyskland med precis samma löneläge som i Sverige, om man bara hittar ytan och startkapitalet finns alla möjligheter att göra detta i Sverige också.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".