Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Särskilda lågstadielärare på väg tillbaka

Publicerat lördag 6 februari 2010 kl 02.45
Ny lärarstruktur föreslås. Foto: Erik G Svensson/Scanpix.

Uppdaterad: 12:09
Svenska lågstadieelever har för ytliga kunskaper i kärnämnena som svenska och matematik. Det anser regeringen som nu vill göra om lärarutbildningen och återinföra en lågstadieutbildning så att en lärare ska kunna undervisa i samtliga ämnen.

– Det var ett misstag att avskaffa lågstadielärarkåren. Vi hade lågstadielärare som var specialister på att lära ut läsning, skrivning och räkning de första åren i skolan. Sedan sa man att de ska i stället kunna undervisa i hela grundskolan. Det leder till att man blir ytligt kunnig på väldigt mycket men inte riktigt proffs på något, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Som det är nu kan lärarstudenter själva välja inriktning på utbildningen, till exempel svenska/samhällsorienterade ämnen eller matte/naturorienterande ämnen. Det finns ingen speciell utbildning för att undervisa bara lågstadieelever. Problemet, menar Jan Björklund, är att få väljer matteinriktning, men ändå undervisar i ämnet, vilket lett till att kunskapen minskat bland svenska elever.

– Resultaten i det svenska lågstadiet, i synnerhet i matematik, har försämrats jämfört med när vi hade det tidigare systemet.

Nu vill regeringen införa en ny, längre utbildning med obligatoriska delar av både svenska och matematik. Lärarförbundet är i stort positivt till att alla lärare får en bas av både svenska och matte, men att kunskapen blir för ytlig.

– Det leder helt enkelt till att det blir för ytliga, grunda kunskaper i allt för många ämnen, där lusten och lärandet grundläggs, säger Eva-Lis Sirén Lärarförbundets ordförande.

Lärarförbundet hade lagt ett eget förslag om hur de tycker att utbildningen skulle vara.

– Där alla lärare har med sig svenska och matematik, men där man är mer specialiserad i den ena. Det betyder att man jobbar i arbetslag, men att alla med sig svenska och matematik, dessutom har man möjlighet att få plats med sig en specialisering i övriga ämnen.

Men det är inte säkert att en förändrad lärarutbildning skulle innebära förändring i själva lågstadieskolan. Det är kommunen, som huvudman som tillsammans med skolorna själva väljer hur de vill lägga upp undervisningen.

– Vill man jobba flera lärare ihop och dela upp ämnena så blir det fullt möjligt också i fortsättningen. Vi tvingar ingen att jobba på ett visst sätt. Men en lärarutbildning av det slag som vi nu föreslår kommer att möta båda dessa sätt att arbeta, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Lotta Myhrén
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".