Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varven i Finland har tomt i orderböckerna

Publicerat fredag 12 februari 2010 kl 18.49
STX-varvet i Åbos sista beställning, kryssningsfartyget Allure of the Seas. Foto: Christer Fridén/SR.

Den finländska varvsnäringen är i kris. Efter många framgångsrika år är det nästan tomt i orderböckerna.

Den globala nedgången i ekonomin och handeln har lett till att det finns för mycket fartyg i världen och behovet att bygga nya är mycket litet.

Nu gäller det att överleva i väntan på att konjunkturerna skall svänga, säger Martin Landtman, vd för STX-varven i Finland.

– Hela världens skeppsbyggnadsindustri lever i den värsta kris som vi någonsin har upplevt. Världshandeln har sjunkit med 30 procent, vilket betyder att fraktraterna är nere och att nya beställningar över huvud taget inte alls görs i dag, säger han.

STX-varven i Finland tillhör den sydkoreanska STX-koncernen och dess tre varv är de största i landet. De har, till skillnad från till exempel de svenska varven, klarat sig bra ända till i dag.

Varvens starka sida är specialfartyg som färjor, kryssningsfartyg och isbrytare. Just nu håller man på att bygga två färjor och ett kryssningsfartyg och i orderböckerna finns ytterligare bara en beställning, ett specialfartyg för transporter till Antarktis.

Sedan är det slut. Omkring 20 000 jobb inom den marina industrin hotas om varven tvingas slå igen. Under alla förhållanden blir det stora neddragningar.

– Det är klart att vi måste justera vår verksamhet. Både varvet och hela vårt nätverk av underleverantörer kommer att behöva överleva med en lägre volym de kommande åren. Sedan är frågan hur vi ska få in beställningar tills exporten börjar dra igång igen. Då talar vi mycket om statens beställningar, isbrytare, oljebekämpningsfartyg och flottan, säger Martin Landtman.

Men staten kan gripa in också på ett annat sätt. Regeringen har redan beslutat att ge exportgarantier och ekonomiskt stöd för miljövänliga investeringar och innovationer. Hjälpåtgärder som EU åtminstone hittills har låtit passera som tillåtet statsstöd.

Målet är att alltså att varven skall kunna överleva den globala recessionen så att landet inte har förlorat sin kompetens att bygga fartyg när konjunkturerna blir bättre.

Man hoppas mycket på det växande intresset för naturresurserna i Arktis som kan tas tillvara nu när klimatet blir varmare. Det är intressant för oss, säger Martin Landtman.

– Det är synnerligen intressant. Vi har en marknadsandel på 60 procent av världens isbrytare. Det är alldeles uppenbart att till exempel gas- och oljefyndigheterna i nordliga ryska vatten kommer att utvinnas. De fyndigheterna och också gruvdrift ska transporteras med fartyg. Det betyder att det ska vara självgående fartyg i svåra isförhållanden. Vi vet att Nordostpassagens första verkligt kommersiella operation startar i sommar mellan Ryssland och Kina. Så det kommer att ske mycket i framtiden, säger Martin Landtman, vd för STX-varven i Finland.

Christer Fridén, Helsingfors
christer.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".