Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS väntas visa ny mångmiljonförlust

Publicerat tisdag 9 februari 2010 kl 07.30

Nu på morgonen kommer flygbolaget SAS med sitt resultat för det fjärde kvartalet 2009. Även denna gång väntas förluster.

En förlust på över 400 miljoner kronor för kvartalet, och nästan 2,4 miljarder i minus för helåret 2009. Så ser förhandsspekulationerna ut för SAS inför rapporten.

Trots år av besparingar och nedskärningar ser det fortsatt mörkt ut för SAS.

En klen tröst är att också andra har det kämpigt inom flygindustrin. Så sent som i fredags la konkurrenten Finnair fram sin kvartalsrapport, som visade på runt 400 miljoner kronor i förlust. British Airways gjorde en rekordförlust 2009, trots stora kostnadsneddragningar.

När SAS bokslut presenteras i dag kan det åter handla om nya besparingar.

Frågan är också om förra årets ägartillskott på sex miljarder räcker, om det behövs mer pengar, och hur det då ska gå till.

Den svenska regeringen, som kontrollerar en stor ägarandel, har sagt nej till att skjuta till mer pengar. Enligt norsk media har den norska regeringen sagt samma sak.

Samtidigt som SAS jagar kostnader har bolaget missat att positionera sig på den snabbt förändrade flygmarknaden, där lågpriskonkurrenter tagit över allt fler av de gamla kunderna. Det anser Günter Mårder, som är vd på Aktiespararna.

– SAS har försökt göra satsningar genom åren. Bland annat hade du satsningen på Snowflake, för att komma åt lågprisaktörerna som har tagit en allt högre andel av marknaden. Där misslyckades man i den hårda konkurrens som har funnits. Det har gjort att man hela tiden fastnar i de gamla mönstren. Man lyckas inte få igång försäljningen, som övriga konkurrenter har lyckats med.

Är satsningarna för halvhjärtade, eller vad är felet?

– Det blir en av de stora uppgifterna för styrelsen och vd att ta tag i. Hur ska vi lägga den framtida strategin för bolaget? I dagsläget är det inte speciellt roligt att som aktieägare hela tiden få besked om nya sparprogram, som inte leder fram till lönsamhet, säger Günter Mårder, vd på Aktiespararna.


Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".