Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Problemen med snöröjning bara växer

Publicerat onsdag 10 februari 2010 kl 17.19
Tippningen ett stort problem. Foto: Tobias Röstlund/Scanpix.

Vinterns stora snömängder blir allt svårare att bli av med för snöröjarna. Stockholms stad har begärt dispens för att tippa mer snö i sjön och i Gävle är snötippen överfull och hotar att rämna av nya lass.

– Problemet är att det har bildats sprickor i de här snömassorna. Skulle det gå riktigt illa skulle den här sprickan kunna göra att det rasar och det kan ju vem som helst räkna ut vad som skulle hända då med de lastbilar som kör här, säger chefen för snöröjningen i Gävle kommun, Carl Blad.

Ungefär 500 lastbilar per dygn har fyllt Fredrikskans snötipp upp till omkring 15 meters höjd. Gävle kommun har nu beslutat stänga tippen.

På många orter letar ansvariga för snöröjningen nya tipplatser för alla snömassor som körs undan från gator och parkeringar.

Att tippa snö på is eller i sjön kräver dispens från Naturvårdsverket. Hittills har Örnsköldsvik, Skellefteå, Lycksele Lidingö och Stockholm fått sådana dispenser. Men andra kommuner, som Göteborg, har hört av sig, så fler kan bli aktuella.

– Dumpning är inte det bästa alternativet för det är egentligen förbjudet, enligt lagstiftningen och internationella konventioner, säger Heidi Wiik, jurist på Naturvårdsverket.

– Man måste ha en dispens och dispens kan bara ges om man kan dumpa utan olägenhet för miljö och hälsa.

Men den här snön på mark och gator smälter ju och hamnar i snön så småningom i alla fall. Varför är det olämpligt att dumpa den i vattnet?

– Om man samlar upp det och forslar bort det och lägger det på land någonstans förhindrar man ju ändå att föroreningarna åker ned i vattnet. På så sätt är det ju ett försiktighetsmått, säger Heidi Wiik.

Framförallt innehåller den smutsiga snön tungmetaller. I tätorterna är det kommunerna som ansvarar för snöröjningen, men de kan föra över en del av ansvaret för trottoarer och gångbanor på fastighetsägare. Det är också fastighetsägarnas ansvar att se till att fallande snö och istappar inte skadar någon. Det gäller även parkerade bilar, som får snö eller is på sig.

På försäkringsbolaget If kommer sådana ärenden var dag.

– En undersökning visar att det är ungefär uppåt 15 bilar per dag som skadas av snö och is, säger Dan Falconer, produktansvarig för motorförsäkringar hos försäkringsbolaget If.

Vems är ansvaret i de fallen?

- Är det från en fastighet isen eller snön kommer är det fastighetsägaren, som har samma ansvar vid sakskador och personskador. Om bilförsäkringen kan betala i första hand så gör man det och sedan kräver man igen utbetalt belopp från fastighetsägaren, säger Dan Falconer.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Samarbete med SR Gävleborg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".