Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre väljer etanol trots fler pumpar

Publicerat fredag 12 februari 2010 kl 07.32
Under förra året minskade försäljningen med nästan 20 procent i Sverige. Foto: Yvonne Åsell/Scanpix.

Allt färre bilister tankar E85, eller etanol. Samtidigt fortsätter utbyggnaden av nya E85-pumpar i snabb takt.

Det här riskerar att leda till ett misslyckande när det gäller satsningar på andra alternativa bränslen, säger Göran Lindblå, ordförande i OKQ8.

– Jag har varnat för den här utvecklingen länge. Att vi fick en lag som så ensidigt gynnade etableringen av E85-pumpar tvingar bolagen att etablera runt om i landet till väsentligt högre antal än vad marknaden efterfrågar, säger Göran Lindblå.

Vad har det lett till?

– Det har lett till en kraftig överetablering av E85-pumpar. Det tar bort investeringsförmåga från andra viktiga miljöinvesteringar, säger Göran Lindblå.

Sedan några år tillbaka måste alla bensinstationer i landet, bortsett från de allra minsta kunna erbjuda alternativ till fossila drivmedel.

I praktiken har det lett till en kraftig utbyggnad av etanolpumpar. Men försäljningen av etanol har sjunkit.

Delvis beroende på fallande bensinpriser och en växande debatt kring etanolens negativa miljöeffekter.

– Jag är orolig för att vi står och stampar med E85. Vi kommer att tillföra fler och fler pumpar men jag är inte säker på att bilbranschen satsat lika mycket, säger Göran Lindblå.

Är det inte så att mackägarna kan välja själva, man kan välja att i stället bygga ut gaskapaciteten, det är inte så att ni tvingas bygga E85-pumpar?

– I E85-pumparna kanske investeringen är en sjundedel av vad det är att bygga gaspump. Dessutom är det väldigt svårt med logistiken kring gas. Det kommer att dröja många år innan gas blir ett alternativ över hela landet, säger Göran Lindblå.

På OKQ8 vill man trots försäljningstappet inte räkna bort etanolen långsiktigt. Stigande bensinpriser framöver kan till exempel få efterfrågan att öka igen.

På Naturskyddsföreningen instämmer trafikexperten Magnus Nilsson i OKQ8:s bild av en överetablering just nu.

Men enligt Naturskyddsföreningen tyder mycket på att bensinbolagen själva bidragit till den minskade efterfrågan på etanol genom att hålla höga priser.

Det kan de göra eftersom en del som kör på etanol inte kan välja andra bränsletyper, säger Magnus Nilsson.

– Om de kan sälja dyr etanol till kommuner och landsting oavsett priset så försöker de göra det. Om de då tappar privatkunder från etanolen så vet de att de privatkunderna istället köper bensin av dem som de tjänar lika mycket pengar på, säger Magnus Nilsson.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".