Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Historien kan stympas i undervisning

Publicerat tisdag 16 februari 2010 kl 12.08
Parthenontemplet i Aten. Foto: Petros Giannakouris/Scanpix.

Eleverna i grundskolan ska inte längre få lära sig om antiken eller medeltiden, enligt ett diskussionsförslag från Skolverket. Men förslaget har vållat protester.

Utbildningsminister Jan Björklund säger i dag att han och regeringen inte kommer att godkänna någon sådan ändring.

– För mig är det otänkbart att vi i framtiden skulle stympa historieämnet så att varken antiken eller medeltiden skulle ingå i historieundervisningen. Historieämnet är till för att ge eleverna en översikt över alla viktiga historiska skeenden och det förslag som diskuteras nu kommer inte att bli verklighet så länge jag är utbildningsminister, säger Jan Björklund.

Skolverket gör just nu om alla kursplaner. I ämnet historia för grundskolan är tanken att ta bort undervisningen om antiken och demokratins framväxt i Aten och även det mesta om medeltiden.

Skälet är att kunna ägna mer tid åt modern historia, från 1700-talet och framåt, och lära eleverna hur historia i dag används i politiska och ekonomiska syften bland annat.

Men lärare och historiker har protesterat mot förändringen till Skolverket och historieprofessorn Dick Harrison uppmanade historielärarna att göra uppror i en debattartikel i Expressen i går.

I grundskolan läser eleverna sammanlagt 200 klocktimmar historia. Undervisning om antiken och medeltiden ska finnas med, enligt Jan Björklund.

– Medeltiden till exempel, är ju en tidsperiod när länderna blev länder, Sverige blev Sverige, städer började byggas, handeln med köpmän och valuta och pengar kom igång på allvar och Sverige kristnades. Tanken att det skulle utgå ur historieundervisningen är för mig främmande. Det måste finnas med. Antiken längre tillbaka, med romarriket och Grekland, det är ju vår västerländska civilisations vagga, så det går inte att i historieundervisningen, naturligtvis, fördjupa sig ned i alla detaljer i alla historiska skeenden, men eleverna måste bibringas en översiktlig kunskap om alla centrala skeenden i historien, säger Jan Björklund.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".