Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Viktigt meddelande till allmänheten i Ånge, Västernorrlands län
Det brinner i Akzo Nobel med kraftig rökutveckling som följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland.
(Publicerat idag kl 14.13)
P4 Västernorrland

MP vill lägga ner bilforskningsbolag

Publicerat torsdag 11 mars 2010 kl 05.46
Svensson Smith.

Miljöpartiet vill nu lägga ner det forskningsbolag med inriktning på fordonsindustrin som regeringen startade för drygt ett år sen. Bara en mindre del av bolagets kapital på tre miljarder har använts, och Miljöpartiet vill att pengarna ska nå en större del av transportsektorn.

– De pengarna behövs för att stödja framtidens transportslag, inte satsa på det som hör dåtiden till. Vi vill stödja tåg, spårvagnar, vintersäkra spårfordon. Sådant som behövs om man ska klimatomställa och folk ska ha fungerande och pålitlig kollektivtrafik, säger Karin Svensson Smith (MP) som sitter i riksdagens trafikutskott.

Är det inte pengar som ändå skulle göra nytta även på bilindustrisidan som fortfarande är utsatt?

– Vi vill inte begränsa det till någon fordonsform utan vi vill att man stödjer de projekt som är smartast. Både när det gäller klimat och kommande jobbsynpunkt, säger Karin Svensson Smith.

Bolaget, som heter Fouriertransform, uppstod när regeringen presenterade sin satsning på bilindustrin i slutet av 2008. Tre miljarder kronor avsattes till fordonsforskning. Men bolaget har fått kritik, det tog lång tid att starta det och fortfarande har bara 260 miljoner kronor satsats på fem projekt.

Miljöpartiet vill nu att de pengar som inte använts hittills förs över till ett forskningsbolag under myndigheten Vinnova som arbetar för att höja tillväxten. Ett nytt bolaget borde satsa på teknisk utveckling inom hela transportsektorn och inte minst tåg, allt med tanke på att minska utsläpp som skadar klimatet, enligt Karin Svensson Smith.

– Alla vet att klimatet är ett faktum som vi måste rätta oss till. Vi kan inte förhandla med naturen. Energi kommer att bli dyrt. Ännu mycket dyrare än vad det är i dag, och då kan bara de fordon överleva som utgår från det här. Det är ett villkor, men sedan är vi öppna för precis vad som helst. Det är inte politikerna som ska styra det.

Men genom att satsa på utveckling av bränslesnålare driftsformer, lättare material och smidigare drift, kan ändå Fouriertransform bidra till mer klimatanpassade bilar. Men de satsningarna är för begränsade, enligt Karin Svensson Smith.

– Vi är väldigt kritiska till att regeringen begränsar sig så hårt till personbilar, och i så liten utsträckning ser att Sverige är fruktansvärt duktigt på att utveckla tåg och spårfordon och allt som hör ihop med det, säger miljöpartisten Karin Svensson Smith.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".