Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bilindustrins forskningspengar

Näringsministern slår tillbaka mot MP

Publicerat torsdag 11 mars 2010 kl 15.15
"Anmärkningsvärt av MP."

Näringsminister Maud Olofsson är mycket kritisk till att Miljöpartiet vill lägga ner det forskningsbolag med inriktning på fordonsindustrin som regeringen startade för drygt ett år sedan.

– Jag tycker att det är otroligt anmärkningsvärt av Miljöpartiet att man, efter hela den här fordonskrisen där vi har diskuterat hur vi ska kunna utveckla svensk fordonsindustri, nu är beredd att ta bort alla forskningspengar till att ställa om till en fossilfri fordonsflotta, säger Maud Olofsson.

Men att ge pengar till en större del av transportindustrin kan inte det på sikt också vara bra?

– Men det står ju inte mot varandra, men det Miljöpartiet säger är att vi inte ska ha några bilar som produceras här i Sverige, vi ska inte satsa på forskning för att minska på koldioxidutsläppen utan alla ska åka tåg.

Miljöpartiet vill lägga ner Fouriertransform som ska fördela sammanlagt tre miljarder kronor till utveckling inom fordonsindustrin, bland annat för att få fram mer klimatanpassade bilar.

– De pengarna behövs för att stödja framtidens transportslag, inte satsa på det som hör dåtiden till. Vi vill stödja tåg, spårvagnar, vintersäkra spårfordon. Sådant som behövs om man ska klimatomställa och folk ska ha fungerande och pålitlig kollektivtrafik, säger Karin Svensson Smith (MP), ledamot av riksdagens trafikutskott.

Är det inte pengar som ändå skulle göra nytta även på bilindustrisidan som fortfarande är utsatt?

– Vi vill inte begränsa det till någon fordonsform.

När riksdagen beslutade om det nya bolaget stod Miljöpartiet i princip bakom det, liksom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som menade att det var absolut nödvändigt med ett statligt forskningsbolag.

Men nu har alltså Miljöpartiet ändrat sig. Vänsterpartiets riksdagsledamot Kent Persson tycker fortfarande att Fouriertransform behövs med tanke på bilindustrins allvarliga problem.

– Fördelarna är ju att man försöker koncentrera sig på att ge utvecklingsstöd till delar av fordonsindustrin som kan vara relevant för framtiden. Detta stöd och satsning behövs verkligen för framtiden, säger han.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".