Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS överens med facken om besparingar

Publicerat fredag 12 mars 2010 kl 08.36
SAS-plan på Arlanda. Foto: Maja Suslin/Scanpix.

Uppdaterad: 11:55
Flygbolaget SAS har nu nått ett slutligt avtal med fackföreningarna om årliga besparingar på en halv miljard kronor. I praktiken handlar det om bland annat om försämrade pensioner och sänkta löner för att få SAS mer konkurrenskraftigt.

– Vi är naturligtvis mycket glada för att vi har nått ett avtal. Det har ju varit väldigt hårda och intensiva förhandlingar in i det sista. Men att vi nu har fått ett avtal som är rent utan villkor, på en halv miljard, och uppfyller villkoren för nyemission, det är positivt, säger chefen för investerarrelationer på SAS, Sture Stølen.

Sent i går kväll var förhandlingarna klara. De åtta norska, danska och svenska fackliga organisationer, som företräder bolagets piloter och kabinpersonal, skrev under avtalen som innebär försämringar på flera områden. Löner kommer att sänkas, likaså pensioner, det blir sämre villkor för traktamenten och andra ersättningar.

Avtalen kom till under stor press. SAS blöder ekonomiskt och har tvingats be ägarna om fem nya miljarder kronor. Men ett krav från de stora ägarna, den svenska, norska och danska staten har varit att först ro de här avtalen i hamn - avtal som totalt minskar SAS årliga kostnader med en halv miljard kronor.

De som stretade emot längst var det danska kabinfacket. Där ställdes till en början en rad motkrav på SAS, men efter kraftig kritik inte minst från facken i Norge och Sverige tvingades det danska kabinfacket i går att kapitulera och gå med på villkorslösa försämringar.

– För oss är det en lättnad, det känns som om vi kan sätta ett kryss en ruta och gå vidare nu, säger Svensk pilotförenings ordförande Gunnar Mandahl.

Vilka har de stora svårigheterna varit i förhandlingarna?

– Tidspressen är en stor svårighet. Sedan kan man säga att förhandlingen har varit extrem, så till vida att förhandlingsresultatet redan är fastslaget i en regeringsproposition.

Hur går man nu tillbaka till medlemmarna och motiverar sänkta löner och försämrade pensioner?

– Det är tufft, men vi gör ju inte det här för att vi tycker att det är kul, utan vi tror ju att det är nödvändigt - och att det på sikt säkrar våra arbetsplatser. Det är den övertygelse vi har jobbat under, säger Gunnar Mandahl.

Smolk i glädjebägaren för SAS i dag är trots de nya avtalen att bolaget nu hotas av en stämning. Det är Pilotförbundet som kräver SAS på enligt uppgift mellan en halv och en miljard kronor om deras piloter inte kompenseras för tidigare uteblivna ersättningar.

SAS har under flera år pekat på att bolagets största problem varit högre kostnader än konkurrenterna.

I fjol gick SAS med 2,9 miljarder kronor i förlust. Ett tufft sparprogram pågår, där bolaget fram till 2012 ska skära ner kostnaderna på årsbasis med sammantaget 5,5 miljarder kronor.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".