Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konkurrensen hårdnar om kortkunder

Publicerat måndag 15 mars 2010 kl 08.55

Uppstickare på kreditkortsmarknaden lockar med billiga eller till och med gratis kort. Nu tvingas storbankerna att vässa sina erbjudanden för att behålla sina kunder.

Utmanaren Ica Bank erbjuder blivande kortkunder ett gratis förstahalvår.

– Ambitionen är högt satt och i närheten kommer vi att nå en halv miljon kunder med Ica:s bankkort. En miljon är nästa steg, säger vd Jörgen Wennberg.

Enligt Riksbanken ökar ständigt antalet kort år från år. Vid årsskiftet för drygt ett år sedan fanns över 16 miljoner bank- och kreditkort i Sverige. De två vanligaste kortmärkena är Visa och MasterCard. Sedan finns en uppsjö av olika sammarbetspartners knutna till dem. Det är allt från Vi-butikerna till Golfförbundet och Statoil.

OKQ8 erbjuder sina 1,3 miljoner medlemmar ett Visa-kort med återbäring på alla köp och dessutom kommer själva kortet alltid att vara gratis.

– Det här är ingen dagslända. Vi har noga tänkt igenom det här och tycker att det är ett erbjudande som vi vill ge våra medlemmar, säger styrelseordförande Göran Lindblå.

Uppstickarna tar åtråvärda marknadsandelar, för det här är en mångmiljardindustri för storbankerna. Journalisten Joel Dahlberg har skrivit boken "Bank Bluffen" han har tittat närmare på det här.

– En uppenbar slutsats är att när en ny aktör går in och erbjuder kunderna dels ett gratis kreditkort, dels en återbäring på 1 procent på alla köp så visar det hur enormt mycket pengar de andra aktörerna som inte gör på det här sättet tjänar på sina kort. Det är jättestora summor, säger Joel Dahlberg.

Förra året gjorde banken SEB sitt bästa kortresultat någonsin, och drog in flera miljarder kronor för hela kortverksamheten.

– Vi är inte akut rädda för att tappa kunder, men vi behöver alltid anstränga oss för att behålla de kunder som vi har och för att attrahera nya kunder,säger Kerstin Ottosson, informationschef på SEB Kort.

Journalisten Joel Dahlberg siar om kortens framtid.

– På sikt kommer de här korten att vara gratis för alla, därför att det är dit trenden går.

Petra Bergman
petra.bergman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".