Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljözoner ska minska utsläppen

Publicerat söndag 14 mars 2010 kl 05.00
Transportstyrelsen utreder konsekvenser av miljözoner. Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix.

Regeringen vill undersöka möjligheten för kommunerna att införa miljözoner för olika typer av fordon. Syftet är att minska utsläpp och trängsel, särskilt i tätorterna.

Per Ankersjö, distriktsordförande i Stockholm för Centern, är eld och lågor.

– Jag tror många människor i städerna är väldigt miljömedvetna – man förstår att det behövs förändringarna. Men det här är också ett sätt att visa på att man kan åka bil även i framtiden.

– Det finns ju de som föreslår mer radikala saker, att man ska förbjuda biltrafik i innerstaden. Det vill inte vi utan hela vår idé är att hitta nya sätt att få fram nya teknikskiften så att vi får en bilpark som faktiskt kan användas i städerna i framtiden.

– Jag ser gärna att vi har elbilar och att vi så snabbt som möjligt får så många elbilar som möjligt på städernas gator.

Per Ankersjö leder en centerarbetsgrupp som nu föreslår att de sämsta bilarna ur miljösynpunkt ska kunna förbjudas att köra i vissa zoner.

Tanken är att föroreningarna ska minska och att fler ska byta sin bil mot en miljöbil.

– Till att börja med är det viktigt att detta förankras lokalt. Det innebär att man får en förankring hos medborgarna i respektive stad.

– Men sedan måste man också tänka på att sådana här system måste fasas in så att det finns en förutsägbarhet så at man ser att det här kommer att hända om några år. Då kan man förbereda sig för det som bilägare.

– Sedan handlar det också om att planera så att det ändå finns sätt att köra runt zonen och att man kan klara sig även om man inte kan skaffa ny bil på kort sikt.

I Stockholm vill Ankersjö komplettera med rabatt på trängselavgiften för miljöbilar och gratis parkering.

I dag är tung trafik reglerad i en del svenska tätorter, till bestämda zoner och tider. Per Ankersjös arbetsgrupp vill kunna utöka det till personbilar.

Snarlika idéer finns i flera andra partier, men Folkpartiets Carl B Hamilton, är skeptisk.

– Om det är utsläpp som man vill komma åt bör man nog istället höja koldioxidskatten. Var utsläppen görs spelar ingen roll om man vill ha ner utsläppen. Vill man ha ner trängsel och utsläppet av partiklar så får man också i nästa fas av tänkandet inse att visa undantag måste göras.

– Jag är lite skeptisk. Jag vill se hur det här faktiskt ska fungera i praktiken innan jag säger ja till det.

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheter och konsekvenser av att införa miljözoner för olika fordon och arbetsredskap. Förslagen ska lämnas i maj.

Inger Arenander
inger.arenander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".