Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljökrav kan ge fler lastbilstransporter

Publicerat måndag 15 mars 2010 kl 05.15
Fler lastbilar på våra vägar kan bli resultatet av nya miljökrav. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.

Svenska exportföretag överväger att flytta godstransporter från fartyg till mer miljöfarliga transporter med lastbil om fem år.

Anledningen är att de fartyg som går i Nordsjön och Östersjön 2015 måste övergå till bränsle med lägre svavelhalt, och det är betydligt dyrare än dagens bränsle.

Från och med 2015 måste de fartyg som går i Nordsjön och Östersjön använda bränsle med mycket låg svavelhalt, 0,1 procent. 

Med så låg svavelhalt blir bränslet också betydligt dyrare.

Jonas Lindell är informationschef på Holmen paper med pappersbruk utanför Norrköping och i Hallstavik. De använder i dag mest båt för sin export av papper till kontinenten.

– Vi ser redan i dag över vilka våra alternativ till båttransporter är. Det kommer vi att fortsätta med. När de här reglerna införs 2015 kommer vi inte att ha samma mix av transporter som vi har i dag.

Kravet på fartygsbränsle med högst 0,1 procents svavelhalt gör att kostnaderna för transporter till sjöss ökar eftersom det lågsvavliga bränslet är betydligt dyrare än det bränsle som används i dag.

Det är en fördyring som Holmen får svårt att klara av, säger Jonas Lindell, informationschef på Holmen paper.

– Vi konkurrerar väldigt ofta med kontinentala bruk som redan finns på marknaden dit vi ska. Då är transportkostnaden redan i dag en konkurrensnackdel. Det späs på ytterligare i och med de här reglerna. Summerar man det här så får vi en rejäl konkurrensnackdel av de nya reglerna.

Det är naturligtvis bra att minska svavelutsläppen från fartygen. Det ger mindre försurning och färre skadliga partiklar men med tanke på att det idag är det tillåtet med en svavelhalt på hela 4,5 procent i de flesta hav och 1,5 procent i Östersjön är kravet 0,1 procent för högt satt, menar Jonas Lindell.

– Det är jättebra att båtarna blir mer miljövänliga men vi tycker att det finns en uppenbar risk att lastbilstransporter ökar. Inte bara för oss utan för svensk basindustri överhuvudtaget.

– Det finns tillgänglig lastbilskapacitet och det enda orosmolnet där är köer nere på kontinenten så småningom. Men det känns som ett tråkigt steg tillbaka miljömässigt naturligtvis, säger Jonas Lindell på Holmen paper.

Sven Börjesson
sven.borjesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".