Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Det finns en oro för olaglig kopiering

Publicerat måndag 29 mars 2010 kl 05.19

När Volvo Personvagnar nu får en kinesisk ägare finns risk att Volvo inte får del av underleverantörernas senaste teknik - detta av oro för olaglig kopiering av teknologi.  

Det finns företag som faktiskt tvekar att leverera ny teknik till Volvo, enligt Sven-Åke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen.

– Vi har hört konkreta exempel från branschen i övrigt. Oron handlar om att teknik spiller över. Det kan handla om patenterad teknik som sedan inte hanteras enligt de regler som gäller, kanske inte av Geely men av andra som kommer i kontakt med den, säger Sven-Åke Berglie till Ekot.

När till exempel Volvo utvecklar en ny bilmodell kommer mycket av den verkligt nya tekniken från flera av underleverantörerna, men speciellt i Japan är det många i branschen som har upplevt stora problem med att tekniken olagligt kopieras och sedan snabbt hamnar i kinesiska bilar. Det är alltså detta som vissa underleverantörer nu är rädd ska hända när Volvo får Geely som ägare.

Magnus Sundemo är fackklubbsordförande för Sveriges Ingenjörer på Volvo Personvagnar. Han ställer nu upp på att Geely köper Volvo, men han har tidigare uttryckt oro för att den kinesiska ägaren kan leda till att Volvo går miste om viktig teknik.

– Vi ser naturligtvis som livsviktigt att vi har tillgång till all den teknologi, även spetsteknologi som krävs för att kunna konkurrera och ge kunderna de bilarna de behöver och det här måste vi hitta lösningar på. Det är vår förhoppning och tro att vi faktiskt ska hitta sådana vägar nu, säger Magnus Sundemo.

Men går det att övertyga tveksamma underleverantörer om att det här är säkert, att de inte riskerar att få sin teknologi olagligt kopierad?

– Det får du fråga dem men det är ju så att de flesta stora leverantörerna finns i Kina och ur vårt perspektiv så gäller det att de Volvobilar vi utvecklar framöver verkligen har rätt teknologi. Annars kommer inte kunderna att vilja köpa dem.

Det finns alltså underleverantörer som är oroliga över Volvos framtid hos Geely. Men för vissa underleverantörer kan det också vara en stor chans, enligt Sven-Åke Berglie.

– Geely är en utmärkt väg in i Kina. Leverantörer har tidigare sökt en bas för sin etablering och Kina kan nu plötsligt kanske få det och då kan det gälla leveranser både till Geely och till Volvo. Det kan vara till Baic och det kan vara till nya kunder, säger Sven-Åke Berglie.

Reporter Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".