Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvoaffären höjer Geelys status

Publicerat måndag 29 mars 2010 kl 12.30
Geelys grundare Li Shufu har målet att få Volvo att gå med vinst på den kinesiska marknaden inom två år. Foto: Adam Ihse/Scanpix.

I Kina ses Volvoaffären som en framgång för Geely som höjer prestigen på sitt varumärke. Det spekuleras om framtiden för Volvo som nu hör hemma på världens största men mycket unga bilmarknad.

På biltidskriften Lianwang Qikan följer chefredaktören Zhang Zhiyong Volvoaffären med stort intresse.

Zhang tycker att Volvoköpet inte bara är ett exempel på hur den kinesiska bilbranschen utvecklats utan ett mått på hur långt Kina kommit i sin ekonomiska reformpolitik.

Geely är ett ungt privat bilföretag och att man lyckades få köpeavtalet med Volvo undertecknat samtidigt som Kinas vice president Xi Jinping besökte Sverige är en viktig symbol för att övertagandet har statligt stöd trots att Geely är ett privat företag.

Zhang Zhiyong tror att Volvo och Geely kan ha mer att hämta hos den kinesiska staten.

– Det är möjligt att Volvo blir en officiell bil som kommer att köras av statstjänstemän, säger han.

Men det finns svårigheter som nästan alla nämner, nämligen hur Geely och Volvo med sina så olika företagskulturer ska kunna samsas.

Skräckexemplet som ofta nämns när man talar om kinesiska företag som köper utländska bilmärken är biltillverkaren SAIC:s köp av det koreanska Ssangyong.

Det kinesiska företaget lyckades aldrig komma överens med det sydkoreanska facket och Ssangyong slutade hos en konkursförvaltare.

Geelys grundare Li Shufu har det ambitiösa målet att få Volvo att gå med vinst på den kinesiska marknaden inom två år, något som den gamla ägaren Ford inte lyckades med.

Det finns många skeptiker som undrar om det relativt oerfarna företaget Geely klarar en sådan uppgift.

För även om Volvo redan lyckats med att få kineserna att tänka på säkerhet och komfort så fort de hör namnet så slåss man om kunderna med ännu mer välkända prestigemärken som BMW och Benz.

Men bilredaktören Zhang är övertygad om att Volvo i och med köpet så att säga kör i rätt riktning.

– I framtiden måste Volvos utveckling baseras på den kinesiska marknaden för att lyckas. Det har blivit den viktigaste marknaden för alla internationella bilmärken, säger han.

Hanna Sahlberg, Peking
hanna.sahlberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".